Trädgård iFokus

Trädgård

Etikettrabatter
Läst 193 ggr
Josefinr91
1

Rabatt vid husvägg

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Hej!
Jag har nyss flyttat till hus och börjat ta tag i trädgården så smått.

Längs husväggen mot sysväst så ser det ut såhär (bild 2). Jord/sand, sedan sten och massa ogräs. Har grävt bort stenen och har nu nästan enbart jord där.
Tanken är att renovera fasaden nästa år så vi vill ej göra något permanent med rabatten.
Skulle man kunna plantera något? Blommor?
Har sett att många rekommenderar att anlägga rabatt en bit ifrån huset men denna rabatten är ju redan där.. Och har antagligen varit i många många år. Så vad göra?

Vet att det inte är bra med tanke på fukt osv, men nu är rabatten där. Och det ser bedrövligt ut :)

Pyttelite
1

Jag skulle undvika att plantera fleråriga blommor där med tanke på att ni kanske behöver dränera om i och med fasadarbete.

En tanke på sikt är att fylla med dekorationssten under tiden kan ni plantera ettåriga blommor typ tagetes.

Färgklickar som inte överlever vintern.

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

• Redigerat 2022-04-19 17:38 av Pyttelite
Caeli
2

Ett alternativ med tanke på nästa års fasadrenovering är att odla i krukor och antingen ställa dem uppe på stenläggningen eller att lägga enstaka stenplattor i rabatten och placera ut dem där. Du kan odla sommarblommor eller kanske tomater ifall det är ett soligt läge.

Att fylla utrymmet med jord för en enda säsong känns kanske lite onödigt. Jag hade väntat med det tills att väggen är färdig om du nu vill ha en rabatt där.

Sindri
1

Jag avråder starkt från att ha rabatt närmast fasaden.
Har ni koll på hur det är dränerat runt huset? Dränering var det första vi gjorde när vi köpte hus. Är det källare i huset är det än mer nödvändigt. Vissa växters rötter kan tränga in i fasaden, vissa växter håller fukten där man inte vill att det skall vara fukt.
Stora stenar ett par dm ner och ett par dm ut från huset så mår grunden mycket bättre.
I sydvästläge kan det vara svårt att odla i krukor eftersom det lätt torkar ut av mycket sol. Du skulle kunna gräva ner krukor med perenner och lägga sten eller täckbark runtom. Då kan du lätt flytta undan krukorna om ni måste dränera. Alt, odlingslådor med ettåringar, lite örter, sallad, etc. Det är synd att lägga ner pengar och tid på något du kanske måste ta bort sedan.