När kan tomat vara på inglasad balkong
Hej! Köpte min första tomatplanta nu som jag tänkt ha på min inglasade balkong, men är det för kallt att ställa ut den nu trots glaset? Glömde fråga i butiken.. bor i Västra götaland och nätterna är ett par minus fortfarande med några plus på dagen. Tack på förhand!
Det beror på hur kallt du har på balkongen. Jag gissar att det inte är minusgrader där.
/Maria
Sålänge temperaturen håller +5 grader även nattetid, så ska det gå bra!
Tack för svar! Nu kommer säkert en riktig nybörjarfråga men visst är det vanligt att dom kan se lite ledsna ut efter omplantering? Eller har jag råkat döda den direkt? Jag har bara haft blommor tidigare..
Jag fick förhinder och kunde inte sätta den i större kruka direkt när jag kom hem utan den fick vara ett par timmar till i sin vanliga kruka, nu är den i större kruka med tomatjord och har fått vatten och står i solen, är det bara att avvakta och hoppas den repar sig?
Inte under +8 tomat kan få bladskador ifall det går under det och vill du att de ska växa och må bra ska de ha det varmare men de kan överleva +8 även om de kanske inte trivs så bra. Sätt ut ett element på balkongen eller ha dörren öppen på natten när det är som kallast om du måste ha tomaterna där. Jag har element som går igång när det går under +5 och dörren öppen när jag är hemma men jag väljer att vänta med tomaterna ändå
Nyligen omplanterade växter kan ha svårt att dra vatten ett tag ifall man skadat rötterna då kan de inte suga vatten och bör då inte ställas jättesoligt. +Sedan beror det ju även på hur stor kruka planterar man tomat för snabbt i en alltför stor kruka kan även det ha negativ effekt på rötterna men eftersom du köpet en planta antar jag att den var ganska stor och frodig då kan de klara av att sättas i större kruka bättre än om det är en liten planta
Jag satte den i en åttaliters och jag har tagit in den över natten, han står rakt upp så jag tror det har repat sig igen :) tack för svaren!