Öppning i häck
Hej,
Vi skall plantera en häck med Lagerhägg Novita. Den är både snabbväxande och blir bred har jag hört. Vi skall i mitten av häcken ha en öppning . Hur bred brukar en öppning vara? 1-1,5 m eller hur skall beräkna?
Kan tillägga att vi inte kommer att ha en grind utan endast en öppning.
Det beror ju på vad ni vill uppnå me häcken. Ska ni klippa den, så att öppningen hålls 1 m bred eller ska det vara vildvuxet? Hur pass mycket ska man slippa att röra sig genom porten, ska det vara rymligt eller lite djungelaktigt? Ska man kunna transportera föremål, (t.ex gräsklippare eller skottkärra) genom porten?
Vi behöver nog ha med i kalkylen att häckplantorna närmast öppningen tar sig. Vi borde nog inte heller sätta en planta i direkt ytterkant utan en bit in. Vår tanke med öppningen att vi enkelt skall kunna på där, röra gräsklipparen/skottkärran.
Jag vågar inte säga hur bred öppning ni ska laga då jag inte själv har erfarenhet av lager. Jag vet heller inte hur pass snabbväxande den specifika sorten är, det är ju jobbigt om gången hela tiden växer igen.
Men en rekommendation är att se vilket plantavstånd som rekommenderas på de plantor ni tänker köpa, då får ni kanske ett hum om hur mycket plantan breder ut sig. På vissa ställen finns också info om hur pass mycket en planta breder ut sig.
Sen går det ju alltid att frisera och klippa.