Trädgård iFokus

Trädgård

Etikettkrukväxter-utomhus-krukväxter-inomhus
Läst 246 ggr
Torparmor
0

Vattenbehov paraplyaralia

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Min paraplyaralia står i ett uterum ca 19 grader dagtid. Aralian har en självvattnande kruka 25 cm bred. Växthöjd 75 cm från jordytan.

Växterna vattnas ordentligt (Aralian upp tom röda strecket) 1 ggr/vecka, men Aralian har alltid "slut" på vattnet efter 3-4 dagar

Låt dagen idag bli din bästa hittills!

Vixxen
0

Mina Paraplyaralia/Schefflera får vatten en gång i veckan och då en ordentlig vattning. De trivs med att torka upp emellan vattningarna.
Tror det räcker om du fyller på vatten som du gör nu.

NatasjaHemby
0

Inte vad du frågade efter, men jag tänker att det kan vara relevant för skötselråden. Växten på bilden är inte en paraplyaralia. Varken bladen eller stammen ser ut så. Jag tror det är en pachira av något slag.

SE*Simbelmynes

Torparmor
0

Tack NatasjaHemby - tur med medlemmar som har koll. Kollade och stammens bas är ju tydligt en Pachira

Jag är inte så bra med inomhusväxter och fick den här för något år sen. På etiketten stod Paraplyaralia - men fel kan det alltid bli

Tack Vixxen - Jag kanske skulle köpa en riktig Paraplyaralia, gillar växter som inte behöver vattnas så ofta

• Redigerat 2022-02-08 15:20 av Torparmor
Vixxen
0

#2: Bra att du såg det!
Kollade inte så noga på bilden.

Vixxen
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här är en av mina Schefflera/Paraplyaralia.
Detta är en varigerad sort med brokiga blad.

Torparmor
0

Tack! Nu har jag en ny växt att köpa lite längre fram som borde klara mitt sätt att bevattna 😀

Pyttelite
0

När det gäller ”självbevattnande” krukor eller med ett finare ord hydroponisk odling gäller det andra riktlinjer än för odling i jord.

Efter att vattenmagasinet är tömt är det att rekommendera några torra dagar och sedan ska det fyllas på igen.

Alla växter trivs inte i vattenodling men de som trivs brukar växa mycket bra, till och med så bra att vattenmagasinet fylls upp av rötter. 😁

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

Torparmor
0

Jag har inte hydroponisk odling utan självvattnande krukor med jord. Oavsett så väntar jag med att fylla på vatten till en del av växterna när magasinet signalerar att det är tomt. En del av växterna behöver torka lite mer än andra

• Redigerat 2022-02-21 03:04 av Torparmor
Pyttelite
0

#8: Jag var otydlig!

Självvattnande krukor är en variant av hydroponiskodling eller hydrokultur oavsett odlingsmaterial.

Rötterna befinner sig så småningom i vattentanken och inte i jorden.

Hur ofta man behöver vattna har mer med krukstorlek och vattenreservoar att göra och inte specifikt med vilken art man planterat i krukan.

Det är alltså metoden som styr hanteringen av växterna och inte vilka växter man planterat.

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

• Redigerat 2022-02-21 15:19 av Pyttelite