Julros
Jag har en julros som nu står inför sin andra vinter. Jag har hört att de inte alltid blommar första året. Den verkar få nya små blad nertill men det verkar som om blommor inte kommer. Den står ganska skuggigt. På sommaren får den endast lite sol på eftermiddagen och nu på vinter knappast någon alls.
Är det fel placering? Eller ska jag bara vara tålmodig? Plantan ser f.ö. frisk och fin ut.
/Maria
den kommer nog , mina står dock i full sol och sandjord och blommade redan första inköps året och gör nu också . och under sommaren sprutar det ut blad . den andra på norr sidan i stenig morän jord är segare men blommar också .

Julros trivs bäst på något fuktiga och humusrika jordar i halvskuggigt läge och lämpligen under glesa lövträd. Lite tyngre jordar föredrar den framför sandjordar men den ska ha väldränerad jord. Särskilt under vinterhalvåret bör den ha någorlunda torrt eller lutande jord som gör att ev. regnvatten rinner bort från plantan. För blomning under jultiden krävs ganska soligt och då har ju löven ramlat av från lövträden och den bleka vintersolen kan lysa på plantan. Fuktiga platser kan innebära svampsjukdomar som på senare år blivit lokalt besvärliga.
Om julrosen blommar första året från inköp beror mest på plantans storlek. Oftast är de fröförökade och det dröjer några år (3-4) från frö till blomma. Förutom den vanliga julrosen finns andra arter som blommar mera under sommartiden
Jag har själv haft julrosor som blommat november-januari men också mitt i sommaren. Numera kan jag inte odla julrosor eftersom rådjuren äter upp dem fullständigt och både blad och rötter äts upp. De är ju giftiga och kanske mina rådjur har blivit drogberoende eftersom de ofta ger sig på olika giftiga ranunkelväxter.
Jag är så imponerad av allt ert "kunnande" Tack så mycket för svar.
/Maria
Någorlunda torrt… Haha min lilla trädgård är en sankmark. Det har regnat oerhört i Göteborg en tid. Kanske ska börja med risodling…
/Maria

Jättevacker men det där var ingen julros utan vad vi kallar julstjärna.
Jag har sett sådana som häckväxt en gång på Kanarieöarna. Helt enorma.
Har du varit i Indien nyss? Så härligt. God mat kan jag tänka…
/Maria

Ja just ja, jag har ju själv en julros, vad dum jag är!!!!

Jag tog hand om en julros i april som skulle grävas upp och kastas. Går och väntar med spänning på om den ska ge mig blommor. Bladen har vuxit under sommaren så den har nog rotat sig som den ska. Sedan gäller det om rådjuren får vittring på den. Då blir det nog ingen blomning.