Plantering längs tomtgräns
Har nyligen flyttat till en liten 50-tals villa i en liten ort. Tomten är nästan bara gräsmatta och mot ena grannen är det fullständigt öppet. Grannen har bara små klippta buskar här o var och resten gräsmatta.
Jag är mycket trädgårdsintresserat, har odlat sedan jag var liten och haft egna (mycket större än denna) trädgårdar sedan 1993. I princip varot självförsörjande på grönsaker året om i många år. Är alltså inte nybörjare, men ändå, för jag har alldrig haft en sån här liten villatomt med grannar…
Min plan är att även här etablera sjäkvhushållningdodlingar och ha ätliga saker som någon sorts genomgående tema. Det slinkar garanterat in några rena prydnader också men mest ska det vara ärligt.
Då till frågan. Jag efterfrågar tips till vad jag kan ha som "vägg" mot grannen. Det är samtidigt sydsidan av min trädgård så jag vill inte ha för höga saker som skuggar mycket. 35-40 m långt Har tänkt på krusbär-vinbär som häck. Men kanske är de för små? Klarbär, surkörsbär… Men det kanske blir för högt. Hassel… Fläder…. Havtorn…
Det är i Dalsland, zon3
En fördel om det inte är för dyrt.
Idéer?
Man kan plantera spaljeäppelträd olika sorter så får man äpple från sommaren till sen höst.
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
Skippa fläder för det kommer bli alldeles för högt. Annars är ditt eget förslag på bärbuskar bra tycker jag. Vinbär finns ju både svarta (där man kan använda bladen också) vita och röda. Alltid roligt att blanda.
/Maria
Hade jag haft grannar så nära hade jag velat ha något som gav skydd mot insyn men du tänkte kanske mera som en avskiljare mellan tomterna? Oavsett så tror jag att jag hade satsat på en "vanlig" växt som häck och planterat det ätbara inne i trädgården. Annars kan det bli så att du får dela skörden med dina grannar… Kan ju kännas helt okej i nuläget men i framtiden vet man inte vilka som flyttar in!
#3: Eftersom här är galet många rådjur, så kommer jag behöva stöngsla. Åtminstone tills buskarna fått bra fart. Stängslet håller nog hungriga grannar borta också. Sätter såklart inte börbuska direkt på gränsen så utan typ 1,5 -2 meter inne på egen tomt.