Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketterperennerbuskarrosor
Läst 341 ggr
blåbärskulan
0

Göra en rabatt

Hej!
Funderar på att göra en rabatt med buskar, perenner och Rosor bland annat i. Kan man sätta dem i samma rabatt? Inte på samma ställe men en bit ifrån varann. Vad ska man isåfall ha för jord? Måste man ha rosjord där rosorna är? Eller går det med vanlig jord?

Är nybörjare så jag blir glad för alla möjliga tips.

Åsa S
1

Vanlig jord som blandas med ex. kompost, löv, gödsel, flis funkar till det mesta men man måste läsa på vad de olika sorterna gillar. Man kan ju inte sätta sånt som vill ha en jätteblöt växtplats med växter som gillar en torr växtplats så det gäller att hitta växter som passar för det läget man har. Växter som inte trivs blir oftast lättare sjuka och drabbas oftare av skadegörare

blåbärskulan
0

#1: Själva platsen har mycket sol. Så det blir nog en torr plats då.

Men perenner ska väl vara ganska tåliga och lättskötta? Och likaså vanliga gröna buskar?

blåbärskulan
0

Man får väl prova helt enkelt och se

Sindri
0

Tänk också höga och låga växter. Sätt höga växter en bra bit från varandra. Sedan kan du ha lite lägre växter emellan som täcker stjälkar. Och blanda gärna prydnads- och nyttoväxter. Jag tycker om både timjan och salvia som marktäckare. Och petar gärna ner en och annan vitlöksklyfta i rabatterna.
Tänk också på om du vill hålla dig till några få färger eller om du vill ha en färgsprakande rabatt.

Maria
0

Mitt största problem när jag planterade vår rabatt utanför huset så var det att jag satte alla växter för tätt.

De är ju ganska små när man köper dem och det ser jättefint ut från början men sedan när det börjar växa så kväver de varandra.

Så plantera glest är mitt tips.

/Maria

blåbärskulan
0

Tack för tipsen!
Har köpt flera perenner och rosbuskar. Kan man plantera dem nu? Bor i södra Sverige så här är det ju ganska varmt fortfarande. Ska sätta dem glest. Frågan är vilken jord jag ska köpa bara, hmm…

blåbärskulan
0

Ska skaffa några fina buxbom med :)

Åsa S
2

#2 Isåfall kan det vara svårare få Rosor att trivas där de gillar inte torra växtplatser de får lätt mjöldagg där + buxbom brukar inte må bra i gassande sol det är väl min första spontana känsla.

Använd din vanliga jord köpejorden är ingen jord det är torv och den bryts ner och blir ingenting. Ska du ändå köpa kolla vilken det är minst torv i och överdriv så rabatten mera ser ut som en grav all torv kommer ju försvinna.

Du kan plantera så länge du kan gräva glöm inte lösa upp rotsnurren först dock + Rosor ska planteras väldigt djupt okuleringsstället bör vara 10cm under jordytan.

+Tänk på att inte plantera nära nån ev. husvägg det kan ge fuktskador på huset + få växter gillar att växa i dräneringsgruset

blåbärskulan
0

#8: Okej på de rosorna jag valde stod det att de vill ha sol. Men det kanske inte betyder full som hela dagarna ändå? Tack så jättemycket för tipsen. Jag kanske kan sätta rosorna där det är mer halvskugga då.

Perennerna då? det stod sol på dem med. Gillar inte de heller full sol? Vad kan man plantera där det är väldigt mycket sol?

Sindri
0

Vi har Rosor i värst solläget och det går jättebra, det beror inte bara på läget utan även jorden. Några sitter i kanten av en gräsmatta, jag ger mycket kogödsel.

blåbärskulan
0

#10: Då får de vara där :) vanlig jord blandat med kogödsel då alltså? Ska man inte ha rosjord?

blåbärskulan
0

En fråga till. Har en gammal ros också som varit där sedan innan. Har alltså inte köpt den själv. Den blommade inte i somras, kanske beror på att jag haft andra växter runt omkring… det var det inte tidigare, när den blommade. Ingen aning vad det är för sort mer än att det är en rosa.

Kan jag grova upp den och sätta den bland de andra? Bara för att prova och se om den tar sig? Känns ju dumt att bara slänga den.