Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketthöst
Läst 279 ggr
Caeli
2

Jord av löv

Här sitter de flesta löven kvar på träden än så länge men sedan tänkte jag testa att samla dem i säckar och göra egen jord. Någon som försökt?

https://www.land.se/tradgard/mullfabrik-hemma-battre-jord-med-hemgjord-lovmull/

Här finns mest ek och bok med inslag av björk, kastanj, ask, hägg och hassel. 🙂

Så gör du lövmull i trädgården. Tips, trick och genvägar.
  • Redigerat 2021-10-17 20:02 av Caeli
annia1
1

Jag har ingen aning om hur det funkar om man lägger i säckar.

Men i artikeln står att man kan ha i högar eller i gallerkompost och så ska man ha jord om två år. Glöm det. I alla fall om det är hela löv.

Jag har haft huset över 30 år. I början så hamnade löven i vanliga komposten tillsammans med allt annat. Löven fick jag bara lämpa över i nästa, när jag grävde ur dom. Och det i flera år.

Nu sen "några" år tillbaka så har jag gallerkompost. Jag har flera stycken som jag bara har löv i. För ett par år sen så fick jag lite lite lite jord längst ner. Var inte mer ett par cm högt.

Jag har även en försänkning eller vad jag ska kalla det på tomten, den är ca 8 m lång och ca 30 cm bred, där har jag under alla år lagt löv för att få upp det i nivå med gräsmattan. Visst det bör ha blivit jord längst ner, men jag är fortfarande inte uppe i nivå. Och då får jag mycket löv från mina träd. Så att få jord på några få år med hela löv, för mig låter det inte sannolikt.

Hela löv tar tid att förmultna. Däremot kan det mycket väl funka om man har sönder löven först. Endera köra över dom med gräsklipparen eller om man har en kompostkvarn (eller vad de heter sån där som man kan mala ner kvistar i)så man maler sönder dom först. Då kan nog tidsramen som sägs i artikeln stämma.

Mitt råd är väl mest att läsa på hur lång tid de olika löven, du har, tar för att förmultna. För i artikeln står ju att eklöv tar längre tid , 3 år om jag förstår artikeln rätt. Eller gå och fråga hos en trädgårdsmästare eller om du har granngården i din närhet.

.

• Redigerat 2021-10-18 01:33 av annia1
Caeli
1

Nu är experimentet igång! Första säcken blev en blandning av det som finns tillgängligt här till mestadels bok och ek. De sägs ju vara lite "sega" så i de andra säckarna försökte jag i möjligaste mån undvika dem.

Nummer två blev en blandning av blad från vinranka och äppelträdslöv. Nummer tre till stora delar endast kastanj. De sistnämnda brukar smulas sönder och försvinna ganska snabbt men kanske kan "mittpinnarna" - skaften - bli problem.

Säckarna är nu inställda i uthuset. Om de ska stanna där eller förvaras utomhus ska jag fundera vidare på. Samma sak gäller ifall något mer ska blandas ner i lövmassan. 🙂

Codonopsis
0

För att en nedbrytning skall ske måst du göra små hål i säckarna för att tillföra syre, det är ju levande organismer och småkryp som bryter ner löven och omvandlar dem till jord. Utan syretillgång dör mikroorganismerna och det sker en förruttnelse i stället.

Bok och eklöv tror jag blir svåra att bryta ner i säckar, eklöv innehåller garvsyra.

Caeli
0

#3: Tack för tipset! Då ska jag fixa några hål i säckarna. 🙂