Trädgård iFokus

Trädgård

Läst 208 ggr
helisa
0

Frön från svartöga

Jag har flera gånger drivit fram gul svartöga från frön från Impecta. Dessa plantor har i omgångar gett frökapslar som jag drivit upp nya plantor från. Förra våren köpte jag dock en röd svartöga från Lidl som blommade som en galning och höll sig relativt grön och fin hela vintern. Den började blomma tidigt i maj och har i sommar stått i mitt ena växthus och växt och fortsatt blomma som en tok. Det kommer dock inga frökapslar på den. Någon som vet varför eller som kan komma med tips på varför det är så?

Pyttelite
0

Det första man tänker på är om det finns insekter som kunnat pollinera.

Långsökt eftersom du förmodligen fått frön på andra växter i växthuset.

Det kan också vara så att det är en korsning som saknar fertilitet.

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

• Redigerat 2021-09-26 21:28 av Pyttelite
helisa
0

#1: Jag är inne på banan att det är en sort som saknar fertitet eftersom den var så grön och fin hela vintern. Ingen annan svartöga har överlevt vintern tidigare.
Det har varit många olika insekter i växthuset då dörr och tackluckorna stått helt öppna hela sommaren

Pyttelite
0

#2: Jag har inte sett de rosa och röda varianterna tidigare så de kan nog vara relativt nya.

Undrar om det fungerar om du tar sticklingar?

Åsa S
0

Många hårt förädlade blommor är sterila = de bildar inga frön de förökas då via sticklingar. Det finns även svartögor där man förädlat fram speciella färger men de är då även sterila

Pyttelite
0

Här har jag lite mer om Svartögda Susanna.

Växten är en perenn även om den inte trivs i våra trakter året runt.

Den är en medicinalväxt som används för att bota eller lindra krämpor och om jag nu läste rätt kan fröerna användas som leksak.

https://tropical.theferns.info/viewtropical.php?id=Thunbergia+alata

• Redigerat 2021-09-26 22:02 av Pyttelite
Pyttelite
0

Learn all about the different types of Thunbergia flowers and discover how these pretty small flowers with their signature black ‘eye’ in the middle can be grown even when you don’t have enough space for a garden.