Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketterfrösådderfröer-och-frösådder
Läst 225 ggr
Caeli
1

Självsådda penséer

Hade penséer (den mindre varianten) i en kruka i våras. När den finaste blomningen var över ställde jag ut krukan i rabatten. Nu är den alldeles full av små självsådda plantor. Hur ska man på bästa sätt ta hand om dem över vintern?

Pyttelite
1

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

Trädgård iFokus - ett forum för alla som odlar i trädgård, växthus, krukor och balkong! Diskuterar även gräsklippare, verktyg, redskap, trädgårdsprydnader, ohyra, ogräs och odjur och annat som lever och annat i livet.
Pyttelite
0

Penséer är fantastiska - åker man till Frankrike i Januari/Februari så står de där och blommar snällt när vi förhoppningsvis har vinter här hemma.

Nu rätt länk.

https://www.odla.nu/fragor-svar/overvintring-av-penseer

Dom penséer som blommade i somras har fröat av och många små skott har det blivit i rabatten. Hur övervintrar man dessa som bäst? Låter dom stå kvar och ev. täcka över? Det är ju i grunden violer så dom borde klara sig. Klimatzon 5 är det som gäller Roger | Odla.nu
  • Redigerat 2021-09-25 20:30 av Pyttelite
Caeli
1

#1: Krukan vill jag helst inte ha ute under vintern. Det är en lerkruka modell aningen större så den är jag rädd om! Får kanske försöka dela på dem och plantera om…

Pyttelite
0

#3: Jag förstår - skulle göra detsamma - har man en fin kruka ska man vara rädd om den.

Verkar som att penséer mår sämst av värme under vintern så kan du plantera ut dom i ngn rabatt?

Jag vet inte hur bra det är att sätta dom i småkrukor.

Fint att de frösått sig själva i alla fall.

Caeli
1

Chansade och lät dem vara kvar i krukan över vintern. Större delen har de stått under tak på altanen. Nu blommar de men med ännu mindre blommor än ursprungsplantorna.

Pyttelite
0

#5: Så roligt - vilka färgkombinationer har det blivit?

Caeli
0

Mest gula toner. Inte så många som slagit ut ännu men hoppas det kommer fler blommor.