Trädgård iFokus

Trädgård

Etikettkrukväxter-utomhus-krukväxter-inomhus
Läst 3893 ggr
Illan
0

Vid trappen

Vi har ett trähus med en betongtrappa, tja typ i alla fall. Nu har vi gjort om och har sten invid huset och mot trappan istället för den lilla torrtråkiga rabatt som var där tidigare (som jag glömde vattna och som var snustorr under kattvinden). Först hade jag tänkt köpa en riktigt hög stor kruka så att blommorna kom upp i alla fall i knähöjd med den som står i begrepp att gå in genom dörren… men O vad dyra de är! Och vad kliniskt raka och släta och - trista! Jag vill ha nåt mer romantiskt, inte rakt och slätt. Nu börjar jag laborera med tanken att kanske sätta ett litet bord där med nåt arrangemang av krukor… eller nåt. Nån som har lite tips och idéer eller nån inspirerande länk att dela med sig av?

Humlan
0

Varför inte en liten pall till krukan? IKEA har såna, det vet jag. Ett litet bord, eller en vacker stol med kruka på och någon framför kan bli vackert. Då kan du ju även lägga en fin sten eller något annat du tycker om intill.

Christina
0

Lite romantiskt kan det vara med en enkel spjällåda som fylls med krukor i olika höjder. Då kan man t o m använda svarta plastkrukor. Måla spjällådan slarvigt med en svamp eller trasa, så den ser lite avskavd ut.

Illan
0

Jag får väl avslöja min okunnighet genom att fråga: Vad är en spjällåda?

Christina
0

Jag tänker på en trälåda helt enkelt av den allra enklaste sorten

Lise-Lotte
0

Har du tittat på Plantagen - de visade några i min smak fina högre krukor i trä (vita) i gårdagens Äntligen hemma (TV) och de kostade 3-400. Men de har ju många fler också.

Illan
0

Plantagen ja- de finns inte där jag bor. Tyvärr. Men i ett skyltfönster idag siktade jag en … zinkkorg? Vet inte hur jag ska beskriva den. Men en typ korg, i zink, med handtag där det stod präglat "flowers" på sidan. Den såg fin ut. Men jag har ingen aning om vad den kostar…

Christina
0

Jula postorder kanske kan va nåt? 

89 kr 'För dekorationsväxter på uteplatsen, altanen eller balkongen. Med bärhandtag. Mått: 38x55x25 cm.'

Illan
0

Tack Christina - den var också fin. Åhléns har också fått in fina zinkgrejor - och en del vita. Synd bara att budgeten är så låg…

Illan
0

Titta här, en prisvärd grej. Fel färg, men det går väl att ordna (i min inre bild ser jag ett vitt bord)

http://www.rusta.se/product.asp?produkt=BORD%2FPIEDESTAL+63CM+H%D6G&kategori=Bord+Tr%E4dg%E5rdsm%F6bler+Tr%E4dg%E5rd&p=62951046

Får åka o titta på den i alla fall :) För steg ett är att hitta ett bord att ställa fina krukor på *ler*

Lise-Lotte
0

Det var ett gulligt bord.

Annars ett tips att måla eller sätta mosaik/kakel på ett smalt cementrör. Stabilt och man kan själv välja höjden.

Illan
0

#10 Tack för tipset, men jag är totalt helt ohändig. Vad lägger man mosaiken på? En träplatta eller nåt? Hur fäster man bordsskivan i själva röret? Det får inte trilla isär - har två vilda barn som säkert kan få för sig att busa så det ramlar serru.

Christina
0

Det fina med Lise-Lottes tips tycker jag är att det låter som ett stadigt bord. Har själv nypt litet i järnbordet på Rusta - det är hyfsat tungt - men det kan vara vingligt om det blåser, eller om man stöter till det,  eftersom det är högt och smalt.

Lise-Lotte
0

Cementröret var tanken som själva blomkrukan att plantera i Flört.

Rören finns i flera olika dimensioner och antalet blommor man vill plantera avgör. För att göra det extra stadigt (är ju väldigt tung i sig) så kan man kanske fylla på med lite större stenar i botten mellan röret och trappen (röret har ju ingen botten). Och det borde vara rätt svårt för di små att få omkull det även om de brukar kunna vara väldigt driftiga Skrattande .

Om man tycker att det är svårt att sätta kakel/mosaik så borde man kunna använda någon form av lim. På Panduro ex kan man köpa allsköns mosaiker, glas och annat som man själv kan skapa ett vacker mönster med på röret och när solen faller på så får man ett vackert blänk från röret. Eller så kan man handmåla något vackert motiv.

Och får man inte tag på ett rör så kan man ju alltid gjuta sin egen kruka men hjälp av ex plasthinkar lite enklare och snabbare än att snickra ihop en gjutform (av folierad playwood man måste ha en glatt yta för att få loss sitt verk Flört)

Illan
0

#13 Aha *poletten trillade ner* Oj vilken grej… ja kanske är det värt att kolla upp. Nu fattar jag hur du menar i alla fall Skrattande Du verkar kunna det där med cement. Det är inte min första tanke "jag gjuter ihop nåt" när jag funderar i trädgårdstermer *ler*

Faxlin
0

Såg rätt fina träsaker i senaste Rusta bladet också. De var dessutom prissänkta ner till 49:- styck. Läckra att plantera i. Kolla in deras reklamblad får du se. Finns rund och åttakantig tror jag den är.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Lise-Lotte
0

#14 Skrattande