Har du provat snigelfällor?
Feta fina bajsbruna mördarsniglar har jag sett några stycken men värre är de små usla typerna som man nästan inte ser.
Har vattnat en del under den torra sommaren och då har de trivts.
Köpte ett kitt på biltema - plastburk med tak som ska fyllas med t ex öl.
Veckan som gått har det varit livat på odlingslotten - fyllda burkar - så nu blir det att köpa fler öl. 😊
Har du haft det snigelfri i sommar?
Har du något specialtips?
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
- Redigerat 2021-09-12 17:56 av Pyttelite
Min man går en runda på morgonen och en på kvällen.Han hugger itu sniglarna med en grönsakshacka.Själv ser jag för dåligt så det är hans uppdrag.Vi har en hel del sniglar och glädjande nog kommer det mer och fler pantersniglar.
Stolt ägare till tre La permer
Här lite om pantersnigeln som dessutom minskar förekomsten av spansk snigel.
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Pantersnigel
Jag vet inte om de små grå sniglarna är snigelbarn men äter gör de.
Det är nog åkersnigel som jag har mest problem med.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Ett bra tips på egenhändigt gjord fälla. Skall förbereda för nästa säsong.
Tråden heter ju har du provat snigelfällor så vet inte om detta passar in här. För några speciella fällor som man kan köpa eller tillverka själv har jag inte provat.
När det gäller fångande så jag tar upp mördarsniglarna och lägger dom i en burk med glykol.
Men jag kan inte se att mördarsniglarna gör skada här. För när jag ser dom så är de endera i gräsmattan eller så äter de på nåt visset. Så i det avseendet så skulle jag kunna låta dom vara.
Däremot har jag andra sniglar här. Förutom pantersnigeln, som får vara. Så har även jag åkersnigel. Inte sett att den gör skada på friskt, men tar bort den. Sen har jag de vanliga små snäcksniglarna. Inte tänkt på om de är på friskt eller visset. De har tidigare fått vara, men nu tar jag de som jag ser i rabatter.
Men sen har jag två pyttesmå sniglar. Ena är svart kanske 1 mm tjock och bara nån cm lång. Vet inte om det är en egen art eller barn till mördarsniglar. Sen finns det en som är åt det gråbruna hållet den är lite tjockare men bara nån cm lång. Vet inte heller där om det är en egen art eller barn till åkersnigel eller ev pantersnigel.
Och det är de här två små som gör störst skada här har jag märkt. Jag köpte och satte ner ett par nejlikor och det tog inte många dar innan bladen var massakerade. Tittade flera dar men såg till en början inget, men sen fick jag syn på en svart.
Eftersom dom är så små så är de nästan omöjliga att få grepp om. Dessutom verkar dom ha nåt klister för de sitter fast på bladen. Så ofta när jag försöker få bort dom så ramlar dom bara ner på backen och då syns dom inte. Jag har sett på andra blommor att bladen får små hål. Det går till och med så långt att bladen är helt borta.
När det gäller skydd mot sniglar så finns det ju massvis med tips bla skal till kastanj som stod i artikeln, en annan är nötskal. Men det är inte sorten i sig som är viktig utan det är att skalen till dom blir vassa när man krossar dom. För sniglar gillar tydligen inte sånt som är vasst.
Ett tips som också återkommer är äggskal. Så nu har jag bett mamma och pappa spara äggskal, spar även själv. Som jag kommer krossa och lägga runt rabatter. Men där kommer jag nog försöka få fast skalen på nåt, kanske tejp eller nåt så det ligger kvar.
Men till våren när jag städar rent i rabatter så kommer jag även köpa taggtråd och lägga några varv runt rabatter. Kom dock på att även kycklingnät bör funka för när man klipper sönder dom så blir det ju vassa piggar/kanter. Sen får jag ju hålla koll i alla fall för dom kan ju lagt ägg i rabatterna. Det knepiga blir ju de rabatter som sitter mot vägg. För sniglar klättrar ju på väggarna så måste se till att få dit nåt där också.
Har ett stenparti, med blommor i, som jag inte vet hur jag ska göra med för där har jag sett att sniglarna verkar ha "bo" under stenarna. Så sätter jag nåt runt så stänger jag ju in dom där och det är inte meningen.
Så jag kommer satsa på att få till nåt vasst runt rabatterna, som dessutom inte behöver fyllas på efter tex regn. Sen bara vänta och se om växterna får vara ifred.
.
- Redigerat 2021-10-20 12:31 av annia1
#5: Det är ju intressant att se så många typer av sniglar - tror att den värsta snigeln är åkersnigel men det kan vara så att det finns andra som döljs bakom - ska kolla noggrannare nästa år.
Det käkas friskt iallafall - skulle avråda från taggtråd då det tydligen kan skada fåglar.
Pyttelite #6 börjar bakifrån. När det gäller taggtråd inte hört att den ska skada fåglar. Och jag tror inte det ska vara nåt problem. Den kommer visserligen ligga i marknivå, men kommer ju var fullt synlig. Sen dom fåglar jag brukar se här de brukar vara på gräsmattan eller i buskarna.
Och om det mot förmodan är så att den kan skada fåglar då borde samma gälla kycklingnätet för det blir också vasst.
När det gäller sniglar. Om du tänker på de små. Nu vet jag ju inte med säkerhet, men med största sannolikhet är det barn till mördarsniglar och åkersnigel. Och det brukar ju vara så inom många områden att barnen behöver nyttigare mat än vuxna så kanske därför barnen går på friskt. Och ja det går fort för dom att förstöra fast dom är så små.
Dom gånger jag såg dom så för det mesta såg jag bara en av var, men var vid ett par tillfällen jag några svarta. Så hur många som var där samtidigt vid olika tillfällena vet jag inte.
Att se dom är knepigt. Den svarta den kan man nog vid första anblicken bara ta som nåt skräp eller jord för den är så liten. Den gråbruna är ju knubbigare så den ser man bättre.
Sen ska man ju komma ihåg att bladverket på en växt är många gånger lite tätt och det är nog inte många som går igenom hela bladverket. Och sitter de på undersidan, hur många tittar du själv under många blad.
Sen finns det ju en naturlig orsak att man inte ser dom. För när man ser att nåt är angripet så har ju "ohyran" många gånger redan lämnat växten.
Enda tipset jag egentligen kan ge för att kunna upptäcka angrepp i tid. Köper man nytt så håll ordentlig koll för det verkar som nytt drar till sig sniglar på ett annat sätt än sånt som suttit ett tag. Samma gäller om man köper hem jord och lägger på nytt då får man också hålla koll. Använder man jord som man fått från egen kompost så är det inte samma sak.
.
#7:
Trots att taggtråd fortfarande får användas som stängsel till nötkreatur, får och getter förekommer det allt mer sällan i Sverige. Enligt Jordbruksverket behövs det fortfarande på platser där det inte fungerar med elstängsel. Men det finns tydliga regler om vad som gäller för att förebygga skador.
– Det är väldigt tråkigt när djur skadas på taggtråd. Gammalt stängsel får inte ligga och skräpa. Vi har regler om att stängslen ska vara sträckta. Våra regler gäller dock de djur som hålls innanför stängslet, säger Helena Elofsson, djurskyddschef på Jordbruksverket.
Läs mer här:
https://amp.svt.se/nyheter/lokalt/halland/jordbruksverket-gamla-stangsel-far-inte-ligga-och-skrapa
Pyttelite #8 vet inte riktigt vad du vill säga. Att taggtråd kan skada det vet jag. Och som regel är det när det när det släppt från stängselstolpar och ligger hoprullat på marken det kan skada. För taggtråd har den egenheten att släpper det från sitt fäste så rullar det ihop sig och det gäller även gammal taggtråd.
Och även hoprullat snöre kan skada. Så det gäller med taggtråd som allt annat att det ska hanteras korrekt och man ska ha koll.
Och när det gäller det du lagt in så står det ju "Gammalt stängsel får inte ligga och skräpa. Vi har regler om att stängslen ska vara sträckta." Så det är inte nytt i alla fall inte för mig.
.
#9: Känns väldigt miljöovänliga att använda taggtråd för mördarsniglar.
#10 Nu förstår jag inte hur det skulle vara miljöovänligt. Det är inget som skadar jorden eller luften. Enda det gör (om det fungerar) är att hålla sniglarna borta.
.
#11: Det skadar djuren och det skräpar ner och som du såg så ska det användas restriktivt.
Finns ingen anledning att bekämpa sniglar med taggtråd.
Är förmodligen inte ens lagligt.
- Redigerat 2022-05-02 06:22 av Pyttelite
#12 nej det ligger inte och skräpar. Det kommer ligga fastsatt. Det som kan hända i värsta fall är att ett djur trampar på det och då får det ett sticksår på ca 1 cm. Eftersom det ligger fastsatt så släpper det direkt från foten när foten lyfts igen. Då är spik värre eftersom spik fastnar i foten och måste tas bort manuellt. Och det kan man ju inte göra på vilda djur.
Läs det på svt en gång till. Deras lagar/regler gäller bara för djur som hålls innanför stängslet (hästar och annan boskap). Och lyssnar man på det som sägs i intervjun så säger hon att även annat stängsel skadar. Återigen så gäller det inte privatpersoners användning.
Övervägande av majoriteten av befolkningen har aldrig använt taggtråd och vet inte hur det ska hanteras. Men när nån använder det första gången så märker dom att man måste sätta fast det för att det ska ligga på det sätta man vill. Så återigen nej det kommer inte ligga och skräpa det kommer vara fastsatt.
Ligga och skräpar (det uttryck som används i länken) gäller när det ligger löst ute i naturen när det släppt från sitt fäste. Och lös taggtråd rullar/drar oftast ihop sig till en härva och det är då det gör störst skada för djuren för hur de än beter sig så kommer de inte loss.
Det är fullt lagligt att använda. Och man kan använda det till i stort sett vad man vill som privatperson, så länge man använder det korrekt, för det finns inga lagar mot det använda. Du kan ju kika på hur en bostadsrättsförening använder taggtråd. Och det 2020.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/taggtrad-runt-lekplats-i-kviberg
Och det är många privatpersoner som sätter taggtråd längst upp på sina staket för att hålla utomstående, som gärna tar genvägar över deras tomt.
Jag kommer göra det jag kan för att skydda mina blommor.
.
- Redigerat 2022-05-03 01:01 av annia1
#13: Nu är det så att du tipsade andra och det är ett mycket dåligt tips.
Taggtråd är krigsmateriel och hade blivit förbjudet om man hade hittat ngt annat att stängsla in vissa djur.
Det är redan förbjudet för hästar och det är en stor skaderisk att ha det i naturen - och miljörisk.
Idag finns det alternativ till taggtråd t ex elstängsel.
Min rekommendation är att inte använda taggtråd överhuvudtaget oavsett om det gäller sniglar eller ngt annat.
Pyttelite #14 Läs #5 igen.
Där står bla "skal till kastanj",
"en annan är nötskal",
"Men det är inte sorten i sig som är viktig utan det är att skalen till dom blir vassa när man krossar dom. För sniglar gillar tydligen inte sånt som är vasst.",
"Ett tips som också återkommer är äggskal"
"Kom dock på att även kycklingnät bör funka för när man klipper sönder dom så blir det ju vassa piggar/kanter"
Dom flesta tar det som är enklast att hitta/hantera när man ska göra nåt. Och det finns flera andra alternativ som är vassa, det är bara fantasin som sätter gränser för vad man kan använda.
Så det är du som hakat upp dig på taggtråd fast jag skrev flera olika förslag.
När det gäller taggtråd så tror jag inte det skulle bli nåt generellt förbjud även om det fanns annat stängselmatriel då man använder/kan använda taggtråd inom andra områden än till hagar.
.
- Redigerat 2022-05-04 02:45 av annia1
#15: Jo det har diskuterats om ett generellt förbud och nu när det finns bra solceller finns det heller ingen anledning till att inte förbjuda taggtråden.
#16 solceller? Det är inte tillgång på ström som gör att djurägare fortfarande får använda taggtråd. Det är för att växtlighet leder bort ström. Och det är vanligt förekommande att det finns växtlighet speciellt nära skog. Och gräs växer rätt fort så det når upp till stängslet. Så solceller gör ingen nytta i det avseendet.
Om jordbruksverket mot förmodan skulle komma med ett generellt förbud så gäller det för djurägare. Deras förbud gäller inte för andra.
Och som jag sa så används taggtråd även i andra sammanhang och av andra än djurägare.
Nu får du fortsätta på egen hand.
.
#17: Tack!
Taggtråd skadar mer än det hjälper och är en stor miljörisk.
Att använda taggtråd för att bekämpa mördarsniglar är inte en bra metod!
Klippa, stampa, salta, förgifta, gråta, bli galen… Det måste väl finnas något smartare sätt att få kontroll över dessa glupska typer! Vi talar om spansk skogssnigel eller mördarsnigel, som den också kallas. Kan ankor, men även höns, vara räddningen i denna snigelkamp? När och hur ska ankor och höns släppas på för jakt i odlingarna?
Frågorna är många, men på kursen delar skånskorna Anette Nilsson på Boäng och Lina Laurin, Laurins gård, med sig av sina erfarenheter om året med ankorna i trädgården, snigelstrategier, olika ankraser och skötsel av ankor.
Läs mer här;