Trädgård iFokus

Trädgård

Läst 119 ggr
sp0ngeb0b
0

När ta in växter för vintern

Jag vet att man kan googla vilken temperatur vissa växter klarar osv. Men jag undrar när ni brukar ta in krukväxter för övervintring? Väntar ni tills det blir så kallt som de klarar? Har ni någon speciell dag ni öser in allt? Detta blir min andra vinter som jag övervintrar växter, och förra året hade jag inte alls många och minns inte heller när jag tog in dem. Har inte helt bra koll på temperaturerna men tror dygnets lägsta har legat runt 10 grader på senaste tiden, bor i zon 1. Så det är ju ganska god marginal än.

Jag har främst olika pelargoner men även chokladblomma, och en brokbladig asklönn/acer negundo i kruka (som enligt försäljaren inte klarar vintern utomhus om den är i kruka, så jag övervintrade den frostfritt förra vintern och det gick bra).

Jane-Lyzell
0

Tar in dem när det börjar bli kallt - då det kryper neråt 1-2 +

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Pyttelite
0

Jag har balkong som jag försöker hålla frostfri så växterna kommer att flytta in där när det kryper mot nollan.

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

Caeli
0

Jag har mina ute så länge det bara går och håller koll på temperaturen och väderleksrapporten. Har hänt att jag fått ut och hölja i mörkret på kvällen när det börjat sjunka för lågt.

Tycker att pelargonerna är som finast på hösten så vill gärna vänta med att ta in dem men har man växter som börjar vintra in av sig själva kanske det är lika bra att flytta in.

Här har vi haft 3-4 plusgrader invid huset som lägst.