Trädgård iFokus

Trädgård

Läst 221 ggr
KatjaF
0

Skada på ungt äppelträd

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Jag planterade fyra äppelträd för snart ett år sedan. Det är härdiga sorter på grundstammen ”Antonovka”. Tre har tagit sig fint, men jag blir lite bekymrad över den fjärde, ”Gallen”. Tycker inte att den vuxit riktigt lika mycket som de andra och idag upptäckte jag två grenar med konstig skada/sjukdom. Kan det vara Fruktträdskräfta?

Jag bor i zon 6 och är trädgårdsnovis.

Dagnykatt
0

Det kan mycket väl hända att det är kräfta, ser likadant ut. Kräfta är nästan omöjligt att slippa och kan sprida sig till andra fruktträd upp till 100 meter. För att ytterligare undvika smitta ska du rengöra sekatör och redskap innan de används på friska träd. Grenar/frukter av det sjuka trädet ska brännas och inte sättas i komposten. Torkade fruktmumier (äpplen som skrumpnat ihop och sitter fast på trädet) ska avlägsnas före vintern, även dessa ska brännas.
Jag vill inte rekommendera att du ska tabort det sjuka trädet, men kräfta kommer antagligen smitta de övriga fruktträden.

KatjaF
0

#1: Ok, tack för svar. Kan det vara ”vanlig röta”? Jag klippte nyss bort den skadade kvisten och ser att ”märgen” är brun på kvisten, ända in till stammen, så tyvärr måste jag nog ta bort trädet oavsett.

Men tänker att om det inte är kräfta kanske jag kan plantera ett nytt på samma ställe.

Dagnykatt
0

Kan vara kräfta, kan vara röta… Och nej, du ska inte i nuläget plantera ett nytt på samma plats. Vänta minst ett år.
Alternativt kan ni gräva bort mycket av gräsmattan och jorden runtomkring, då kan ni plantera nytt. Ni behöver inte gräva så djupt, då äppelträd har grunda rötter. Däremot ser nu hur långt det befintliga äppelträdets rötter sträcker sig och så gräver ni bort en bra bit av jorden runtomkring rötterna.