Tomaterna ruttnar
Detta eländiga odlarår har jag hittat ännu en sorg. Många tomater ruttnat underifrån. Det börjar som en liten prick på eller bredvid där blomämnet suttit, sedan sprider det sig upp över tomaten.
Det är olika sorters tomater, som kommer från olika inköpsställen och de står på olika ställen i trädgården.
Har aldrig sett något liknande och känner mig rådlös.
Vanligaste orsaken till att tomater ruttnar från toppen är pistillröta, som orsakas av kalciumbrist. Testa googla lite om det och se om det är det som är problemet hos dig.
Tack, jag googlade precis och kom fram till samma som du. Jättetråkigt, men inget att göra åt nu, tydligen. Det måste bero på torkan och ojämn vattning.
Kan man inte kalka?
Tyvärr verkar det inte hjälpa. Det är tomaterna som inte lyckats ta upp tillräckligt med kalcium.
Mer om pistillröta:
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
Tack, jag har läst precis allt jag hittat om det, och det enda jag kan göra är att plocka bort de angripna och bara odla busktomater nästa år, de blir inte angripna. Jag har odlat tomater såhär i många år på precis samma sätt och därför är det obegripligt hur det kunnat uppstå.
Det enda som skiljer är den svåra torkan, men hur det har med kalcium att göra begriper jag inte.
Det kan bero på hög luftfuktighet oxå. Vädret har ju varit annorlunda i år så troligen kan du göra som du alltid har gjort fortsättningsvis.
Tråkigt att det skulle hända men intressant fenomen.
- Redigerat 2021-07-31 10:00 av Pyttelite
Om du odlat tomaterna på samma ställen år efter år, så har jorden utarmats på kalk på de ställena. Då behöver nytt kalk tillföras.
Nej, det är bara andra året i pallkragar och resten i krukor. Och rötan är både i kragar och krukor. Och jag har fullgödslat med kogödsel, gräs och hönsgödsel.
Jag är övertygad om att det är torkan och den ojämna vattningen som gjort det. Vi har varit borta en del och de har tyvärr fått torka ut ibland.
#9: Rent spontant så borde det ju inte vara jorden utan ett angrepp av ngt annat med tanke på att de kommer från så olika ställen.
#9:
Kanske du har gödslat för mycket och marken har blivit för sur? I så fall ökar koncentrationen av joner i marken och EC värdet blir för högt (EC står för Elektrisk konduktivitet). I så fall kan växter inte ta upp tillräckligt med kalcium och en del andra mineraler. EC värdet stiger även pga hetta. Här kan du läsa mer om det:
För mycket gödsel tror jag inte på, mer att det blivit för stor koncentration på grund av torkan. Inget att göra åt nu, jag får planera bättre för nästa sommar.
Jag har odlat tomater nästan oavbrutet i 50 år och alltid fått fina skördar, så något måste jag göra rätt. Det måste bero på den extrema hettan och torkan och att jag inte kunnat tillföra jämn bevattning när jag varit borta. Får uppfinna ett system till nästa sommar.
#12:
Torkan spelar nog en roll också, för om jorden torkar ut, fäller kalciumet ut och kan inte tas upp av växterna. Jag brukar att odla tomater i en stor kruka som står på balkongen och använder ekologisk tomatgödsel som är gjord av alger. Bladens färg är en indikator för hur jag ska gödsla. Blir färgen för mörk har jag gödslat för mycket. Är färgen för ljus måste jag gödsla mer.
Jag brukar bara ha problem med vita flugor och stritar. Men i år hade vi en sån kall vår att det inte blev så mycket kräk som annars. Tomaterna blev därför sena, men jättegoda och fina.