Trädgård iFokus

Trädgård

Etikettprydnadsträd
Läst 221 ggr
Uppkatten
0

Vilken sorts träd?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det här lilla trädet har ställt sig på min kolonilott, och får fina röda bär. Egentligen får vi inte ha träd på lotterna, men jag försöker beskära det om våren så det inte ska bli så stort. Det är nämligen numera stöd åt min klematis, sedan spaljén som stod där rasat… Det ser därför ut som att trädet har väldigt unika blommor (syns inte på den här bilden), vilket får det att se extra häftigt ut.

Men vad är det för litet träd…??? Hittat bilder på liknande träd när jag sökt på nätet, men då är texten på typ kinesiska…???

I nuläget är det kanske knappt 2 meter högt.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

• Redigerat 2021-07-09 21:38 av Uppkatten
Pyttelite
0

Kan du beskriva blommorna så vi får mer att gå på?

När togs denna bild - är det nu eller senare på sommaren?

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

Uppkatten
0

Det här är som det ser ut i dag.

Blommorna minns jag knappt. Vita och rätt oansenliga, vill jag minnas.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Pyttelite
0

Skulle kunna tro att det är en häggmispel.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Häggmispel

Den kan nog betecknas som buske om det är ngn hjälp till lotten.

Vad har du för andra spännande växter?

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

Uppkatten
0

Ja, kanske, men den ser inte alls ut som en buske… Odlar allt från potatis/lök/morötter/rödbetor till sparris och minimajs, mängder av bär, rabarber, perenner och ettåriga blommor.

Dagnykatt
2

Kunde även vara en bärhäggmispel. Bären blir då blåa och är ätbara. Annars en häggmispel.

Åsa S
3

Det är en häggmispel kan bli som ett mindre träd ifall den inte beskärs regelbundet och bären är ätliga