Vilken ros?
Denna ros har dykt upp på en plats i min trädgård där jag planterat en vit klätterros (typ honungsros) som min mamma grävt upp och skulle slänga för många år sedan, plantan har varje år skickat ut två fina grenar som inte burit några knoppar, förra året var de svaga och vissnade super snabbt bort. Nu tänkte jag gräva upp plantan och slänga den då det i alla fall inte blev något mer av den. Döm om min förvåning när jag upptäckte två grenar som båda bar knoppar i år.
Nu undrar jag om någon skulle kunna komma med förslag på vad det är för ros kanske. Kanske måste flytta in det till ett bättre ställe i trädgården :)
Vacker är den iallafall!
Det kan hända att den vita rosen är ympad på en annan grundstam (läs om ympade rosor). Detta innebär att skott som kommer upp från roten inte är den ympade sorten, utan av den ursprungliga grundstammen (som kan vara den röda rosen och har ett rotsystem som är mera härdigt än den vita har). Du väljer själv om du klipper bort skotten från grundstammen eller har dem kvar.
Om det istället skulle vara så att den vita rosen har blivit röd, så kan det bero på att markens ph värde har förändrats.
Jag kan tyvärr inte hjälpa dig med vilken sorts ros det är. Är inte så påläst med vilka grundstammar som används för just Rosor.