Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketter: prydnadsträdfruktträdvad-är-detPrydnadsträd, -buskar och klätterväxter äppelträd
Läst 952 ggr
Chinesecrestedlover
2

"Riktigt"- eller prydnadsäppelträd?

Hej!

Jag skulle behöva hjälp att identifiera ett litet äppelträd…riktiga äpplen eller prydnads?

Mina föräldrar har flyttat till en mindre och mer lämplig bostad, ett bostadsrättsradhus/lägenhet med två uteplatser (hade hus med stor tomt innan). Kanon för mina föräldrar och så…men måste erkänna att jag saknar att de hade fyra (?) eller så, äppelträd innan flytten.

Det finns två väldigt små träd där med äpplen, men med tanke på trädens storlek osv. så är jag lite osäker på "vilket typ av äppelträd" det är.

Jag lutar åt att det trots allt är riktiga äpplen (unga träd). De är redan hyfsat stora (äppelkarten alltså) och vad jag kommer ihåg (sedan mitt barndomshem) så är prydnadsäpplen ganska små…men det kanske finns olika typer av prydnadsäpplen?

Jag skulle vilja kunna vara 100% säker…för är det riktiga fruktträd (inte prydnadsvarianten) så innebär det att jag kommer kunna erbjuda löv/grenar till mina djur…(prydnadsäpplen är jag inte säker på om de är ogiftiga för djuren).

Hjälp skulle uppskattas.

Ska naturligtvis fota och lägga upp bilder här sedan, misstänker att det underlättar 😉

• Redigerat 2021-07-03 23:07 av Chinesecrestedlover
Sindri
1

Det kan ju vara så att träden hela tiden hållits i en bekväm plockhöjd. Varje träd kan också ha flera olika sorts äpplen, man säljer s.k. familjeträd med äpplen som mognar vid olika tidpunkter.
Vore inte det enklaste att höra av sig till de förra ägarna och fråga vad det är för träd?

Dagnykatt
1

Bästa är att se mot hösten då äpplena är klara. Prydnadsapel har i regel mindre (storlek) på sina äpplen. Bladen på dessa träd brukar även bli dekorativt röda/rosa/lila. Om det skulle vara Prydnadsapel så är inte de äpplena heller fy skam. De är inte goda att äta men innehåller mycket pektin, vilket är samma som i syltsocker och är ett naturligt konserveringsmedel. Så man kan bra tillsätta prydnadsapel då man kokar saft eller sylt.

Chinesecrestedlover
0

#1 Jo, så kanske det kan vara.

Jo, det skulle ju ha varit smidigt…men tveksam att de skulle veta (det såldes nämligen av ett dödsbo och det var flera olika släktingar till de som ägde innan som hade hand om försäljningen).

#2 Ok, jag kanske får hålla mig lite tills tåls då. Jo, att äpplena på prydnadsvarianten brukar vara små kommer jag ihåg…hade dock förträngt att de brukar ha röda/rosa/lila blad. Dessa träd har gröna lite avlånga blad.
Jag är mer intresserad av själva grenarna/bladen är äpplena i sig (för jag skulle vilja kunna ge grenar till djuren), så för äpplenas skull spelar det inte så stor roll vad det är för sort. "Saftar och syltar" är ingenting jag brukar göra men tack för informationen.

Sindri
0

Det finns vissa prydnadsäpplen som man inte kan äta, och då kanske de grenarna inte är så bra heller, men det behöver inte vara så. Finns det ingen djurexpert du kan fråga? Det finns ju flera sajter på iFokus som handlar om olika smådjur.

Dagnykatt
0

Tag gärna en bild av hela trädet, samt en bild av ett blad så kanske jag kan hjälpa dig!

Pyttelite
0

#4: Vilka tänker du på som ska vara giftiga!

Jag kan inte komma på någon som är giftig. Oftast är det ngn form av paradisäpple.

Däremot är de inte goda att äta men utmärkta att göra gele av.

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

Chinesecrestedlover
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 9
Förhandsgranskning av bild 2 av 9
Förhandsgranskning av bild 3 av 9
Förhandsgranskning av bild 4 av 9
Förhandsgranskning av bild 5 av 9
Förhandsgranskning av bild 6 av 9
Förhandsgranskning av bild 7 av 9
Förhandsgranskning av bild 8 av 9
Förhandsgranskning av bild 9 av 9

Äntligen har jag haft möjlighet att ta lite bilder, hoppas det blir lättare nu 😁

Caeli
0

#7: En sak som talar emot riktiga äppelträd är att det var ett väldigt udda ställe att plantera dem på. Dels så tätt ihop och dels så nära häcken. Var tanken att få fina träd med mycket frukt hade det kanske varit bättre med lite mera utrymme att utvecklas på! Men de kan ju även vara tänkta som någon sorts spaljeträd.

• Redigerat 2021-07-10 15:01 av Caeli
Dagnykatt
2

Jag tycker också det ser ut som om träden är tänkta att spaljeras. Dock ser det nog ut som vanliga äppelträd, speciellt på frukterna . Prydnadsapel har vanligtvis frukter som är mindre än 5 cm i diameter och oftast tätt sittande i klasar. Bladen är även så pass stora så de ser ut som blad från vanliga äppelträd.

Pyttelite
1

Jag ser ingen likhet med prydnadsäpplen men har inte koll på samtliga sorter.

Däremot brukar både blad och frukter vara mindre än vanliga äpplen så de är knappast prydnadsäpplen om jag nu inte missförstår storleken.

Det verkar dom att det hänt något med de vänstra trädet.

Det är inte ovanligt att man gör ”häckar” av spaljeträd så du kan lugnt ge grenar och blad till dina djur.

Träden skulle behöva lite kärlek om man vill att de ska bära frukt.

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

Chinesecrestedlover
1

Väldigt sent svar men tack alla för svar. Ganska övertygad att det rör sig om riktiga äppelträd då äpplena blev normalstora.

#10 Det ena trädet står väldigt nära glasväggen på det inglasade uterummet och jag tycker att det ser ut som att det har klippts betydligt hårdare än det andra trädet. Kan det vara det som hänt med det? Alltså att det liksom har "misshandlats" för att inte växa in i glaset? Gissar att träden var där innan den inglasade delen byggdes.

• Redigerat 2022-01-24 20:13 av Chinesecrestedlover