När skördar ni kryddväxterna - före eller efter blomning?
Jag är nog för blödig för att odla mat!
Nu har timjanen blommat ut med en fantastisk blomprakt och ljuvliga dofter.
Bladen är små men mycket aromatiska inte som de man köper i affärerna.
Hur skördar man timjan?
Så har vi gräslöken som blommade med tvåfärgade fantastiska bollar.
Har fått lära mig att låt dom aldrig går gå i blom - men de var så fina och nu satsar jag på fröerna.
Är det rätt?
Det som nästan börjat att blomma är oreganon.
Är jag försent ute eller ska jag bara njuta av dom blommorna också?
Hur gör ni?
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
- Redigerat 2021-07-03 22:08 av Pyttelite
Jag tar lite då och då när jag behöver så det mesta går i blom. Men det är ju fint det också!
Gräslöken är rent hopplös. När man behöver den som bäst (till midsommar) då blommar den. Slår aldrig fel! 😟
Rosmarin har jag kämpat med i några år. Fått den att överleva vintrarna. Men i stort sett aldrig använt den. Så nu fick den frysa…
#1: Rosmarin är en måstekrydda och används nästan alltid.
Den frös förra året men citronmelissen som jag garanterat inte trodde var frosthärdig har vuxit vidare. 😫
#2: Citronmeliss kan sprida sig nästan för bra när den trivs.
#3: Jag har just nu jordärtskockor som prima ogräs men använder dom till att skugga andra växter. Trivs ypperligt i surjorden. 🤖
Jag har satt min första gurkört som också kunde klassificeras som ogräs om den trivdes så jag förstår trenden.
Citronmeliss luktar fantastiskt gott men vet inte riktigt vad jag ska ha den till - får tankar till drinkar men sån’t sysslar jag inte med.
Sedan har jag köpt en planta åbrodd av nostalgiska skäl.
#4: Citronmeliss kan du göra te av. Även använda enstaka blad i salladen eller som dekoration på efterrätter och bakverk.
Åbrodd är riktig nostalgi!
#5: Torkar du och fryser in eller vad är bäst?
#6: Jag har ingen citronmeliss just nu… Hade på förra stället jag bodde och då använde jag den bara som färsk.
Nu blev jag ju riktigt sugen på att skaffa en planta här också!
Citronmeliss blir trist att torka, jag fryser in. Liksom med mynta och basilika. Pepparmynta däremot torkar jag och har till te.
Jag gör en del kvass och då passar det med mynta och citronmeliss. Man kan såklart göra andra drycker som citronvatten. Det kan var gott att bara lägga en kvist i en karaff vatten.
Det är också vackert att dekorera efterrätter med.
Citronmeliss kallas också för hjärtansfröjd för den anses var bra för hjärtat, så te på det är nog nyttigt.
Jag har väldigt mycket av de flesta örter så jag skördar dem två gånger. Tar och klipper av hälften av timjan, salvia, kyndel och oregano tidigt, den andra hälften låter jag blomma. När den blommat klart klipper jag ner den och då har de andra plantorna börjat blomma. Sedan kan jag skörda efter några veckor av de som fick blomma först.
Pepparmynta skördar jag nästan allt av men låter några plantor gå i blom och frö.
Jag har också läst att man inte skall låta gräslök blomma, men jag låter några plantor blomma för att få frön, och för att blommorna är goda att klippa ner över en sallad.
Jag klipper som sagt av plantorna. Timjan låter jag torka hela i stjälkar och sedan kramar jag dem så att så mycket som möjligt av bladen lossnar från stjälkarna och lagrar sen i glasburkar. Om glasburken står uppochned så lägger sig de lösa bladen närmast locket och då är det lätt att plocka ut dem.
På storbladiga örter som oregano, salvia och pepparmynta plockar jag bladen av stjälkarna och torkar.
Gurkört är en riktigt trevlig sak, vacker, älskad av insekter, blommar långt in på hösten. Jag dekorerar sallader med den, och fryser in blommorna i isbitar. Ja, den förökar sig som ogräs, men det är ju bara att riva upp de plantor som står fel.
Jag använder alla sorts örtblommor i sallader. Utom myntorna.
#1: Hittade ett recept i senaste numret av Matmagasinet, som kanske kan passa för er med blommande gräslök i trädgården. Enkelt, snabbt och gott. 😋
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker
#10: Tack - ska testas.