Få bort bin från pool
Hej!
En granne några hus bort är en biodlare och har massa bin, vi har en utomhus pool i trädgården och det är massa bin runtom och vid poolen hela tiden. De är ju där för att dricka vatten men vi har även satt ut andra små skålar med vatten i runtom i trädgården i hopp om att de ska dricka därifrån istället.
Vi har mest saltvatten i poolen vilket de verkligen verkar gilla
Hur kan vi få bort de därifrån? Det blir ganska obehagligt att bada när det är bin där hela tiden och de som badar har blivit stuckna några gånger.
Tacksam för svar! :)
Testa att lägga en sockerbit eller två i skålarna med vatten. Kanske de föredrar det om det är sött? När jag satte ut vatten till "mina" getingar (som bodde i ett hål i balkongväggen) så var de väldigt förtjusta i sockervatten. Andra getingar gav jag sockervatten med saft, så de lät oss vara ifred när vi fikade. Vet dock inte om det funkar på bin, men tycker att det borde vara ungefär samma.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Du kanske kunde höra med biodlaren vad han föreslår. Han kunde ju själv sätta ut vattenskålar på sin gård. Bina litar på varandra och det räcker att 1 bi har hittat en god nektar eller vattenkälla, så följer de andra efter. Att ni har flera vattenskålar på er gård tror jag bara att lockar dit mera bin.
Man tycker det skulle ligga i biodlarens intresse att ge råd, istället för att bina irriterar folk så man skadar eller slår ihjäl dem.
Bra råd. Många bin drunknar i pooler, så det borde verkligen vara i biodlarens intresse att de håller sig borta från er pool.