Samodlar ni för att få bort skadedjur?
Min kolonilott är full med experiment och kanske inte en mönsterlott om man går efter skolboken.
Jag har läst på att man kan plantera framförallt olika blommor för att hindra framfarten för skadedjuren.
Som vinintresserad vet jag varför Rosor finns i vinfälten och nu har jag både planterat tagetes och krasse.
Dessvärre överväger mängden krasse och tagetes jämfört med nyttoväxter.
Hur gör ni?
Samplanteras det hos dig eller har du andra knep?
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
Här en teaser från wexthuset full med information om samplanteringar.
Metoden att samodla växter som stärker varandra är uråldrig. Sedan årtusenden samodlar småbönder jorden runt olika växtslag som håller skadedjur borta och stärker varandra.
Mer kommer här:
Varför finns det Rosor i vinfälten?
Jag försöker lära mig mer om samplantering. Förutom mitt vitlöksland så ploppar jag ner klyftor lite här och där i rabatterna, alltid är det några som inte gillar doften.
Lök och morötter testade jag att sätta varannan rad förra sommaren. Tyvärr blev det ingen vidare skörd av någon av dem.
Vitlökarna i jordgubbslanden kan ha hållit myror borta, det är i alla fall färre i år. Själva vitlökarna växer inte så mycket, men det var ju inte det viktigaste.
I höst när jag sätter vitlök tror jag att jag skall sätta mer ihop med andra grödor. Då kan jag också odla desto fler. 👍
Tagetes har jag planterat som en mur runt mina squashplantor för att hålla sniglar borta. Och peppar, peppar, hittills inga sniglar på squashplantorna, men däremot tydliga snigelspår över tagetesplantorna och ätet lite här och där.
Hur går det ihop?
Bra länk. Jag skall ta och läsa på mer om just bladlöss för det är en pina i år.
#2: Rosorna fungerar som tagetes för dina squashplantor.
Rosorna angrips före vinrankorna.
Vinodling är en äventyrlig verksamhet med många fiender.
Numera försöker man köra biologisk bekämpning men det sprutas både via helikopter och speciella fordon flera gånger under växtsäsongen för att bekämpa eventuella skadeinsekter.
I vinplanteringarna finns det små kapslar/ampuller fästade som innehåller biologisk bekämpning.
- Redigerat 2021-07-02 23:09 av Pyttelite
Därför köper jag numera bara ekologiska viner. Jo, jag vet att det är tillåtet med bekämpningsmedel även på ekologiskt odlat, men jag tänker att ju mindre desto bättre.
Och nu funkar ju inte tagetes så bra hos squashen att döma av snigelspåren. Såvida de inte äter tagetes istället för squash? 😊
#4: Sniglar älskar Tagetes så nu vet du att de finns men ännu inte tagit kål på squashen.
Det är bara att plantera nya Tagetes och skapa snigelfällor. 😫
Haha, där hade jag fått något om bakfoten! Trodde de skyddet den starka doften.
Känns ju onödigt att locka dem till squashlandet. 😱
Är det kanske nematoder som skyr tagetes?
Jag får nog ta och läsa på lite…. 😉
Jag odlar tagetes i växthusen.
Stolt ägare till tre La permer