Trädgård iFokus

Trädgård

Läst 1986 ggr
Sindri
2

Äter rådjuren tomatplantor?

Att de små liven förutom tulpaner och Rosor även gillar jordgubbsblommor och -blad såg jag för ett par år sedan. Men tomatplantor? Som har så skarp smak?
Kan inte hitta någon annan förklaring till att flera av mina tomatplantor blivit "halshuggna".

Pyttelite
0

Här finns en artikel om hungriga rådjur,

arkiv.mitti.se:4711/2010/26/huddinge/MIHU-20100629-A-002-A.pdf

Svårt med länken men svaret är tyvärr ja.

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

• Redigerat 2021-06-25 11:04 av Pyttelite
Caeli
1

Blommorna på några av mina tomatplantor är borta men de står i växthus så där är rådjuren oskyldiga. Finns tydligen de som tycker om tomater trots smaken/lukten på växten. Ingenting får man ha i fred… ☹️

Pyttelite
1

Det är märkligt att det snabbväxande ogräset är så osmakligt för alla!

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

Sindri
2

Ja, varför gillar inga djur kärs, åkerfräken, våtarv, vitplister…….
Ja, getter förstås, men då finns det inget annat kvar heller!

Rådjurstoken
1

Jag håller inte med #3-4. Ofta när jag har sett rådjur i åkrarna här hemmavid, har det slagit mig hur selektivt de betar. Säden får nästan vara helt i fred framåt sensommaren, och rådjuren äter nästan enbart åkermolke (ett högvuxet ogräs med stora, gula blommor) när det är gott om sådana. Är det inte så gott om molkar, äter de även andra ogräs. Rådjur är ju inte främst gräsätare utan örtätare, och våra sädesslag hör till gräsfamiljen Sedan är det en annan sak om det inte finns så mycket läckert ogräs, för då har de ju inget val!

Olle

Sindri
0

Då får man vara väldigt glad att ens örter får vara ifred.
Jag har ett ogräs som är väldigt högt och ar gula blommor, men det finns det massor av så då är det väl inte åkermolke. Tyvärr.

Dagnykatt
2

Kanske just dina rådjur inte vet om att rådjur inte äter tomatplantor. Kan ju vara okunskap. 😉😁