Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketter: potatishelsingborg
Läst 134 ggr
Pyttelite
0

Utställning om potatisen på Fredriksdal

Den har mött skepsis – men framför allt räddat människor från svält. I år fokuserar Frrediksdals museer och trädgårdar på potatisen i alla dess färger och former.

Läs mer här:

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/helsingborg/knol-som-raddat-fran-svalt-star-i-fokus-pa-fredriksdal-i-sommar

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

Den har mött skepsis – men framför allt räddat människor från svält. I år fokuserar Frrediksdals museer och trädgårdar på potatisen i alla dess färger och former.
Carmarino
0

På Mikaeli marknad i slutet av september brukar de sälja frukt, grönsaker och rotfrukter från odlingarna. Garanterat obesprutat och KRAV-odlat (det är Sveriges första KRAV-certifierade friluftsmuseum). 🙂

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Pyttelite
0

#1: Härligt med giftfria utflyktsmål. 🤗

Har aldrig varit där men ett besök kan ge idéer och kunskap för den egna odlingen.

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

Carmarino
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#2: Ja, det finns mycket att titta på där, och inte bara odlingar. Just nu har de bl.a. små kultingar av linderödssvin. Har inte själv varit inne och tittat på dem, men sett dem på Instagram. De är så söta. (Bilden har jag tagit för många år sedan, men kultingarna ser ungefär likadana ut.) Det finns en hel del gamla lantraser att titta på och många av dem har ungar nu.

Sedan finns det även ett stadskvarter, ett naturområde med olika växtlighetstyper, gamla byggnader m.m., så man kan ströva omkring där hela dagen utan att hinna titta på allt. 😊

Kan man inte ta sig dit själv så finns det en digital rundtur. Den är inte helt lätt att förstå sig på, men det är bara att klicka sig fram och se vad som dyker upp. 😄 Det verkar dock inte som den omfattar parkerna, djuren och köksträdgården.
https://www.fredriksdal.se/#omfredriksdal

Lite info och bilder från friluftsmuseet finns här:
https://minafoton.ifokus.se/discussion/1463319/fredriksdal-museer-och-tradgardar

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Museer och trädgårdar on Fredriksdal
Caeli
0

#3: Har varit där några gånger och just grisarna kommer jag speciellt ihåg. Fast de som jag såg var betydligt större än de här små sötnosarna!

Sedan finns det många väldigt vackra Rosor också om man har tur och kommer vid rätt tidpunkt.

Carmarino
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

#4: De är inte så små och söta särskilt länge, men jag gillar dem när de är fullvuxna också. Särskilt en galt fick jag bra kontakt med när jag brukade gå in där varje dag (för drygt 15 år sedan). Han kom galopperande när han såg mig komma gående, för han ville alltid bli kliad mellan öronen. Det var då jag insåg varför man säger "grisborst" om något som är väldigt strävt. 😄

Tror faktiskt att en del av rosorna har börjat blomma nu. Såg något om det på Instagram. De brukar ju ha rosdagarna i början av juli, när de flesta rosorna blommar.