Bevattningsförbud i Jönköping - hur är det hos er?
Från och med imorgon fredag inför Eksjö kommun bevattningsförbud med kommunalt dricksvatten. Det här gäller samtliga hushåll i kommunen.
Läs ner här :
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jonkoping/nu-infors-bevattningsforbud
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
Tror inte vi har förbud men de har uppmanats till att spara på vatten där jag bor.
Har dock, efter flera stopp i avloppet pga grannen, fått uppmaning av avloppskillen (som varit här och spolat rören) att jag inte ska snåla för mycket (tex alltid använda storspolning på toan) för att förhindra nya stopp. Annars brukar jag vara rätt snål med vattnet (och använder tex akvarievattnet för bevattning ute när jag gör vattenbyten).
Vid vår sommarstuga brukar det alltid vara bevattningsförbud och sånt sommartid (eftersom det blir så mycket mer människor i kommunen) men även där har vi fått lite undantag från en som kommit och spolat vattenledningarna eftersom vi bor längst ut på vattenledningen så räcker inte kloreringen i vattnet hela vägen och snålar vi med vattnet blir det tillväxt i rören som gör att vattnet smakar sjö och det även ger dålig mage. Men där har vi även egen brunn så oftast använder vi brunnsvattnet för bevattning och sånt som är mer slösaktigt.
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Inget förbud ännu men man uppmanar till sparsamhet.Jag vattnar nästan uteslutande med regnvatten.Det skulle aldrig falla mig in att vattna tex gräsmattan med dricksvatten.
Kattutan men stolt Plåtis ägare
Inget förbud här heller vattnar tyvärr med kranvatten.
Inget bevattningsförbud här än, men det har varit på tal.
Men fy så torrt det är i marken trots mängder med regn i maj. I juni har det inte kommit någonting här och nu är det verkligen snustorrt…
#1 Snålspolning på toaletten är ett skit! 😁 Behöver man ringa efter avloppjouren och få spolat rören så går det åt massor av både vatten och pengar. Vi har haft stopp ett par gånger.
Trots uppmaningar om att spara på vattnet har konsumtionen fortsatt på för hög nivå i Båstad och Åstorp. Nu införs vattenförbud i båda kommunerna.
Läs mer här: