Lus
Hej!
Kan någon förklara för mig varför jag alltid varje vinter får lus på mina dahliaknölar, även mina pelargonior får lus när jag tar in dem för vinterförvaring. I år har pelargoniorna klarat sig lite bättre då de stått i mina rumsfönster och inte förvarats svalt. Däremot var mina potatisar full av lus när jag skulle ta ut dessa och plantera dem. Dahlior och potatis brukar stå i matkällaren och det brukar bara vara dahliorna som får lus men i år fick även potatisen. Men min fundering är naturligtvis varför detta sker, ingen av växterna har lus när de tas in på hösten utan det kommer efter nyår
Vilken temperatur har du på vinterförvaringen och vid vilken temperatur "väcker" du knölarna? Dahlia får snabbt löss i för varm temperatur. Om du har dem svalt och sedan direkt in i rumstemperatur får de ofta löss. De måste "värmas upp" långsamt.
#1: Jag har nog mellan 10-12 grader i källaren, jag tar ut mina knölar direkt från förvaringen och ut i jorden. Lössen finns där från januari fram till jag sätter dom i jorden ute vid den här tiden
Jag skulle våga påstå att det är för varmt för vinterförvaring, det borde vara närmare 5 grader. Blir det också fuktigt där under vintern, så kan det vara ett problem.
#3: Då får jag nog finna mig i lössens närvaro då förvaring i 5 grader är omöjligt att uppnå. :)
#4 Jag förvarar också mina dahliaknölar i källaren och där är ca 15 grader. Det fungerar alldeles utmärkt. Har dem i en pappkartong med tidningar över och under.
Tror att det är viktigt att de är ordentligt torra när man packar in dem på hösten. Jag låter mina ligga utspridda på golvet minst en vecka för att torka.
#5: ja mina brukar också få ligga ute och torka, men jag ska kanske låta dom ligga längre. Tack för det tippset