Tulpaner
Ja härliga färgklickar och fantastiskt om de är flera.
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
Ja, tulpaner på våren är ett löfte, en föraning. Tyvärr älskar rådjuren dem lika mycket som jag, hinner inte alltid dit med blodmjölet. 😢
#2: Skyddar blodmjöl mot rådjuren? Hur använder man det? Här blir tulpanerna uppätna direkt när de kommer upp om jag har har några.
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_
Jag pudrar på det så fort bladen börjar sticka upp. Det hjälper en del, om det regnar så funkar det inte så bra. Förra året hittade jag blodmjöl i pellets och det verkade bekvämt, men luktar inte så mycket så det funkade inte.
Det finns en lökväxt som heter kejsarkrona som också skall avskräcka eftersom den luktar rätt illa. Kanske mot sena tulpaner eftersom den själv är lite senare.
Det verkar värt att testa. Man blir så glad av allt som blommar på våren.
_
_

Det är så konstigt.Vi har massor av rådjur här men de äter inte av tulpaanerna.
Stolt ägare till tre La permer

Att de gillar jordgubbsblommorna upptäckte vi för ett par år sedan. Mamma rådjur lärde lilla kidet hur man tar sig in under nätet från sidan. 😊
Det blev förstärkning och i år har jag dessutom satt lite vitlökar vid kanterna. Få se om de gillar vitlök också. Rosenknoppar är trist när de försvinner.
Man kan också pudra med vitpeppar, cayennepeppar eller någon annan stark krydda.
Eller hänga upp mindre vita plastpåsar för att likna rådjurens ända vid fara/flykt.
Jag kommer först att testa med vitpeppar. Har burkar med vitpeppar som jag aldrig använder eftersom jag tycker att det luktar lagård om den.😮🤭
_
_
Vitpeppar har jag inte tänkt på. Nackdelen med att pudra på är ju att det försvinner vid regn. Jag kanske skall investera i fler kejsarkronor.
När det gäller rådjur. De äter inte påsk- och pingstliljor. Det är nåt ämne i dom som gör att rådjuren ratar dom.
Jag har under många år haft en rabatt (inmot en vägg) där jag haft tulpaner längst in och sen påsk och pingstliljor. Tulpanerna har alltid fått vara ifred.
I höstas flyttade jag påsk och pingstliljorna, men lät tulpanerna vara kvar. I år så är tulpanerna kapade nästan ända ner.
Jag brukar varje år köpa en kruka där det är påskliljor i mitten och sen penser/violer runt om nertill. Penserna uppätna i år, men påskliljorna orörda.
Nu vet jag inte hur nära påsk- pingstliljor måste stå för att tulpanerna ska vara skyddade. Inte heller hur många. Ska inte säga 100 men tror det räcker med att bladen på påsk pingstliljor ska kommit upp för att skydda.
Men beroende på var man har tulpanerna så kan man ju plantera påsk pingstliljor så slipper man hålla på med en massa andra tricks.
För min del så får jag till hösten sätta ett skydd runt tulpanerna.
.
- Redigerat 2021-05-14 20:30 av annia1
Jag har mina tulpaner mer öppet så att kringgärda dem funkar inte. Rådjuren äter inte gula blommor, så de gula tulpanerna får också vara ifred.