Fikon

Tror att detsamma gäller för fikon som för tomater: att de eftermognar alldeles utmärkt i rumstemperatur. Så har det gällt för de fikon jag köpt och fått, som varit litet 'kartiga'.
Kan du inte plocka en del för eftermognad inomhus och låta några sitta kvar? Så kommer du att kunna berätta för oss vilket som blev bäst och så har vi det bästa svaret i vårt arkiv för framtiden.

Dina fikon ser jättefina ut förresten! Hur många blev det och hur gammal är din planta?

Plantan köpte jag på IKEA för ett och ett halvt år sedan. Det är totalt 30 frukter, men några är små och väldigt "kartiga", men hälften hinner nog mogna. Jag skall ta in dem som börjat att få färg och mjukna.
ha kvar dom på fikonet dom mognar till våren , mina på friland har också små kart och överlver dom vintern mognar dom under sommaren . fikon ger frukt två gånger per år en på hösten och en på sommaren .
ahh glömnde också , fina fikon du fått
Jag är jätteimponerad av dina fikon.
Hur stor/hög är din planta? Ska man toppa den?
Jag är jättesugen på att skaffa ett fikonträd efter att sett dina fina fikon på bild.
/Maria
fikon ger frukt på två års ved . så du bör inte toppa in den för mycket .

Tack för tipset….
Intressant site kul vara här.

Vilka fantastiskt vackra fikon!

Vilka fina fikon du fått Norrskenet!
Min make fick också ett Bornholmsfikon för två år sedan. Det står ute i en stor kruka under sommaren. Det fick fem frukter i år, men vi visste inte riktigt när det var dags att skörda, så nästan alla föll av för oss.
Nu har vi hört, att man ska ta frukterna när de börjar böja sig neråt, så jag hoppas på bättre tur till sommaren.
Vi förvarar fikonet frostfritt i vårt uterum, men där är inte så ljust så det blir inte allra betingelser, utan det får flytta ut när det blir vår.
Visst är det fantastiskt roligt att se de små knopparna växa fram!
övervintrar man fikon inne har man två alternativ
1- temp -5c +5c och mörkt (fikon är lövfällande) och då ska man sätta ut den ute innan den får nya blad .
2-inne extra ljuse och fuktigt +15c då är den vintergrön . då sätter man ut den när norr håller +10c och skyddar bladen för frost .
så att övervintra den frostfritt och mörkt funkar bra för den . läste att du bor i södra skåne - där kan du ha fikonet på friland .

Det finns arter av fikon som är vintergröna och andra är normalt bladfällande. Bornholmsfikonet är bladfällande och tål en hel del minusgrader. För att efterlikna naturligt någorlunda milda vintrar ska de vara placerade i svalt utrymme och helst frostfritt, men någon enstaka gång under noll grader är inget problem för fikon. Däremot är det inte lämpligt att ha dem i minusgrader om de är planterade i krukor eftersom de fryser även underifrån. För att efterlikna normala förhållanden ska de inte stå mörkt utan någorlunda ljust, men behöver kanske inte direkt stå i ett ljust fönster. Det är ju inte mörkt när de växer på friland.
björnen - ficus carica är vintergrönt i tropsikt klimat men lövfällande i temperat klimat . alltså äkta fikon växer även där det alldrig går under +10c .men akn även växa där det blir -5c
och på friland ,det ljuset vi har i norden är noll för dom . och mina fikon har varit ute i krukor hela vintern innan när jag inte hade trädgård ,och dom frodas än i dag .

Trots vår mörka ärstid är det aldrig noll ljus. Även i områden där inte solen går upp är det inte helt mörkt på dagarna. Det är viktigt att de inte står helt mörkt eftersom de har en förmåga att grönska tidigt och är de då placerade på mörkt ställe blir bladen bleka och de måste tappa dessa blad och börja om från början i ljuset, vilket tar mycket kraft av plantan.
Krukor som är placerade på mark med markkontakt behöver inte bli helt djupfrysta eftersom det kommer värme från jorden. Där klimatet är bra kan de därför även klara sig vid markkontakt. Det är då mycket sämre om de finns inomhus i utrymme där det är minusgrader och oftast är sådana utrymme kallare vid golvet och krukan fyser oftast underifrån, vilket är det mest ogynnsamma sätt för många växter.

#12-15
Tack flaxss och Bjornen för intressanta upplysningar.
Vårt fikon år ett Bornholmsfikon. Vi hade också tänkt att det kunde växa ute, men blev avrådda av en vän, som bor några kilometer ifrån oss. Hon hade haft sitt fikon i växthuset tills det blev alltför stort. Då planterade hon ut det, men efter ett par år fick hon lov att ta in det igen, eftersom det blev mindre och mindre för varje år.
Därför har vi valt att hittills ha det inne i frostfritt uterum under vintern, runt +5°. Fast visst vore det en fördel om det kunde planteras utomhus.
Nu känner jag mig litet villrådig. Ska jag plantera ut det till våren och ta chansen? Vi har torr och sandig jordmån. Hur trivs fikon med det?
bjornen-det är för det mesta noll för växterna . och fikon grönskar sent även inne . men övervintrar man dom inne ska man ta ut dom väldigt tidigt (utan blad ) då grönskar dom ute och dom behöver då inte börja om . och står dom mörkt kommer dom inte grönska . men däremot står dom extra ljuse eller i blek vintersol grönskar dom fel som sen är känsliga blad när dom kommer ut . jag vet bjornen . plus kan det va väldigt invinduellt för varje invid när dom grönskar .
kan tilläga att mina stod på ett bord , inte på marken . och krukan va fast frusen på bordet flertal gånger . och lika så jorden stelfrusen . till våren-försommaren grönskade dom .
Elenor -- så fall har dom planterat det i fel läge om den blir mindre . åker du runt i skåne ser du stora ex av fikon . under bra sommar hinner den ge skörd plus växa upp 1m om den ev skulle frysa ner . men bor ni i södraskåne ev vid kusten kommer den inte frysa ner så mycket . du ska plantera den i söderläge och sandjord är bra för den . inte optimalt men i norden är det en fördel . du kan vira in plantan i grönvinterväv eller fiberduk om du vill ha kvar övervintrande knoppar , då får du två skördar . dom jag har på friland i marken ger jag skydd inte för plantan skull utan att få två skördar . plantan skulle klara sig hos mig utan skydd . så det kan vara ett tips att skydda den även om vintern är mild . knopparna tål ner till -5c

Så lyxigt inför jul med egna fikon.
Vackra fikon också och ett vackert fat…
/Maria
Vi hade fikon hemma på Bornholm, där jag bodde de första 19 åren av mitt liv. Den var/är sjäkvsådd och växte ut ur en springa i väggen på en uthuslänga av sten (inte tegel utn natursten). Samma buske fanns i alla år och finns fortfarande, den måste vara minst 35 år. Vissa år när det varit kall vinter så fryser den ner och börjar om från början, så den är "mångstammig" och mer buske än träd i sitt växtsätt. Det kallaste jag varit med om på Bornholm är -14 grader och det var väldigt ovanligt. Pappa har dock varit med om 30 -grader vilket var i slutet på 1930-talet. Jag tycker dock att det med fikonen är lite överreklamerat häruppe, det är något med att det är häftigt för att det är exotiskt och på gränsen, men det är inte så ofta de blir riktigt söta och goda enligt min smak…. så jag köper hällre turkiska :)

OJoj visste inte ens att man kunde odla fikon i Sverige! #21 Växer fikonen vilt runt parkeringen??? (ursäkta om det var en väldigt dum fråga)
läs mina inlägg så ser du , jag har 5 på friland alla välmående och det är faktiskt en rätt så populär trädgårds växt i skåne,öland,gotland . skyddat söderläge i väldränerad jord trivs dom i under hårda vintrar fryser dom ner men kommer igen . men oftast som i södra skåne fryser dom inte ner så mycket . ger skörd i sverige ockås fast den är på friland . man kan skydda den så får man två skördar . finns härdigasre soter att köpa i sverige .
#23 Jag har turen att inte behöva bo i Sverige. Dom inte bara växer runt parkeringen utan även genom asfalten. Oerhört tåliga. Jag kan nämna att vi plockar dom när dom mjuknat lite och börjar spricka upp i ändan. Dom blir snabbt förstörda.
om jag visar ett foto på hur #mina" "tiin" ser ut i maj. Det kommer nya små frukter hela året, men dom smakar inte så bra. Jag använder oftast fikon sylt på mina pannkakor (FYI only). Vi har ett flertal träd runt om parkeringen, men ingen som plockar frukterna.