Trädgård iFokus

Trädgård

Läst 466 ggr
Sindri
0

Hönsgödsel som inte luktar

Jag har under många år köpt en och samma hönsgödsel i pellets. Korkat nog inte noterat märket utan bara känt igen påsen. (Den var vit, men sånt kan ju ändras.)
Förra sommaren hittade jag bara Hasselfors och den luktar illa till skillnad från den förra jag köpte. Nu kollade jag på nätet och det finns inte någon hönsgödsel i vit påse, men som sagt det kan ju ändras.
Någon som har en aning om vad det kan ha varit för märker jag köpt tidigare?
Eller om vilket sort som helst som inte luktar.

Pyttelite
0

Minns du om det var papper eller plast och hur många liter ungefär?

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

Sindri
0

En rätt liten plastsäck, kanske 5 liter.

Sindri
1

Tack Monica! 🌹
Blomsterlandet har bara Hasselfors, men annars var det jättebra tips! 👍

Caeli
1

Hittade en vit säck i uthuset med en höna på som innehöll hönsgödsel (pellets). Den kom från Emmaljunga.

Pyttelite
0

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

50 liter Uppåtanda!En 100% naturlig kompost med högre kväveinnehåll än vad en kogödselkompost har. Det gör den utmärkt för gödsling och jordförbättring av t.ex. blomsterrabatter, buskar och träd mm.Högt innehåll av mikroorganismer och spårämnen i en naturlig balans väcker nytt liv i gamla jordar!Produkten består av 80 % hönsgödselkompost och 20% torr torvmull för att skapa en lagom fuktig och lättarbetad produkt. Från frigående djur, uppfödda i Sverige! En rakt igenom svensk produkt!Näringsinnehåll i viktprocent: Kväve 3,3% / Fosfor 0,9% / Kalium 1,8%DoseringFriland: 3-4 liter per 10 kvm, gärna upprepade gånger under säsongen (2-4 gånger)39st per helpallArt.nr: 4200
Sindri
1

Tack Caeli och Pyttelite - jag känner inte igen påsen, men som sagt det kan ju ha ändrats för det är nog ett par år sedan jag köpte den som inte luktade. Caeli - luktar den du hittade? Alltså - luktar gör såklart all hönsgödsel, men den jag hade luktade inte alls starkt till skillnad från Hasselfors som verkligen luktar starkt av gödsel.

Caeli
1

#7: Den luktar inte jättemycket men påsen är inte ny och har varit öppen ett bra tag…

#6 Det är inte samma höna. 😁

Sindri
1

Den här skulle det kunna vara, jag undersöker om den finns nära mig.
https://www.emmaljungatorvmull.se/product-page/h%C3%B6nsg%C3%B6dselkompost-20-liter

16 liter Naturlig drivkraftGranulerad hönsgödsel har ett högt innehåll av kväve vilket gynnar tillväxt. Lämplig för gödsling av blomsterrabatter, buskar och träd mm.Innehåller 100% granulerad hönsgödsel från frigående djur på svenska gårdar. Produkten är hygieniserad (enl EU:s förordning 1774/2002) och pelleterad, vilket gör den lätt att sprida. Från konventionell djurhållning.DoseringPå friland: ca 1-3 dl per kvadratmeterTill träd och buskar: Ca 1 dl per buske och ca 5 dl för lite större träd. Sprid gödseln över en yta som motsvarar trädkronans storlek!Gräsmatta: Ca 2 dl per kvadratmeter. Sprids under våren när gräset har börjat växa. 2-3 givor under växtsäsongen rekommenderas. Sprids i samband med regn eller bevattning.Näringsinnehåll i viktprocent: Kväve 4,1% / Fosfor 1,2% / Kalium 2,3%Helpall 78 st/pall. Art.nr: 4216Halvpall 39 st/pall. Art.nr: 4217
  • Redigerat 2021-04-23 22:46 av Sindri