Stort intresse för koloniträdgård
Intresset för att skaffa en koloniträdgård har skjutit i höjden. Det har Skarptorps Koloniträdgårdsförening i Norrköping märkt av.
Lyssna här 🔽
https://sverigesradio.se/artikel/stort-intresse-for-kolonitradgardar-okat-valdigt-mycket
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
Trenden gäller även för danskar:
Corona har fået flere - særligt unge - til at købe sig frihed i en kolonihave.
Läs mer 🔽
Tur att jag har haft min i ca 25 år, och slipper leta.
De är numera väldigt dyra, åtminstone här i Lund.
Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland
#2: Tror att priset har gått upp överallt - odlar du något?
- Redigerat 2021-03-28 15:55 av Pyttelite
Priserna beror nog på det lokala befolkningstrycket, graden av bildning och det allmänna intresse på orten för en frisk livsföring.
Kanske också på klimat och odlingszon.
Klart det odlas, allt från fruktträd till koriander.
Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland
Jo det är alldeles för dyrt jag har odlingslotter istället här där jag bor är det kort kö och man betalar nästan ingenting stora träd och byggnader får man dock inte ha. Jag kollade priser för några år sedan nån mil bort där det finns kolonistugor en del utan el och ingen har toalett och sånt utan det finns gemensamma de ville ha runt 500 000-600 000 och det är arrendetomt och det kändes som alldeles för mycket pengar.
#5: Jag har oxå odlingslott men kön är lång just nu många är intresserade av odling.
Det går utmärkt att odla även i en liten trädgård. Det tycker Arvikabördiga samboparet Erik Dahlin och Patrick Oscarsson som skrivit boken Året i en liten trädgård.
Lyssna här:
https://sverigesradio.se/artikel/sa-lyckas-du-med-den-lilla-tradgarden-experterna-tipsar-i-ny-bok
#2 Det starkaste minnet från mitt livs första tågresa (som skedde vid 5-6 års ålder) var de små kolonistugorna som man åkte förbi i Lund. Jag tyckte de var så fina! 🏵️