Trädgård iFokus

Trädgård

Läst 504 ggr
[Maria-Gerbiler]
0

Fastfrusna krukor

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har några frigolitkrukor på balkongen som har frusit fast. Problemet är att jag ska flytta inom några veckor och det ser inte ut att bli töväder. Hur gör jag nu för att få med mig krukorna?

Har funderat på byggfläkt med presenning, men tänker att det är risky för växternas välbefinnande.

What to do?

Sindri
3

För det första; vänta så länge du kan, det kan bli töväder helt plötsligt. Och tar du loss dem för tidigt kan de frysa fast igen.

Jag skulle börja med att skotta bort snö runtomkring. Försök komma åt att få in någonting under krukorna. En uppvärmd skyffel eller i nödfall en stekspade. Se om det överhuvudtaget är möjligt att jucka loss krukorna. Kanske kan du tina lite med hjälp av kärl med varmt vatten runtomkring, men det finns risk att rötterna blir för varma och det är ju inte så bra.

Du får i värsta fall prata med de som skall flytta in och be att få komma och hämta senare.

Det sista desperata är att värma upp balkonggolvet succesivt med en hårtork och försöka lossa krukorna bit för bit med skyffel eller stekspade.
Risken är dock att rötterna blir för varma och tar skada, men plantorna kan ju klara sig ändå.

Niklas
2

#1: ”Det sista desperata är att värma upp balkonggolvet succesivt med en hårtork och försöka lossa krukorna bit för bit med skyffel eller stekspade.”

Jag tror inte det är möjligt med en hårtork så länge som det är minusgrader ute. Däremot är det en bra ide att ta bort snö runtomkring.

Är krukorna tunga med sitt innehåll? Det är svårt att avgöra på bilden hur stora de är. Är botten flat eller finns det luft mellan stora delar av botten och marken under?

Om det blir tögrader någon dag kan du prova att hälla på kallt vatten runt krukorna och se om det hjälper dem töa loss.

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Jane-Lyzell
3

skulle föreslå varmt vatten 😋

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Sindri
2

Man måste vara försiktig med vatten på balkonger. I många falla blir det klagomål och bråk från de som bor under. Därför föreslog jag inte det..

Caeli
1

Hade också testat med varmt vatten i första hand. Tar du riktigt hett/kokande så behövs det nog inte så mycket.

[Maria-Gerbiler]
1

Tack för fantastiska svar. Hoppas på någon dag med plusgrader så att jag fort som attans kan köra bort krukorna innan det fryser på. Ska försöka få bort snön imorgon för att förbättra situationen i alla fall. x)

Krukorna är stora, ca 90x40x40 cm3 (144 liter) och tunga. Normalt sett kan jag skjuta dem i sidled men nu under vintern går de inte att rubba, de är helt fastfrusna.

Det finns inget mellanrum mellan krukorna och marken och de är av isolerande material så de är svåra att värma upp. Ska prova hårtork, varma käl och varmt vatten och hoppas att någon av dem fungerar. Jag återkommer med resultat. ; P

• Redigerat 2021-02-05 20:03 av [Maria-Gerbiler]
Niklas
0

#5: Hett vatten fryser snabbare än kallt så jag vet inte om det fungerar bättre.

MonicaLagerquist
0

Hur har det gått?

Stolt ägare till tre La permer

[Maria-Gerbiler]
0

#7: Ja, precis, hett vatten blir nog den sista metoden om de andra inte fungerar.

[Maria-Gerbiler]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#8: Har skottat två gånger och det ser ut som att isen försvinner mer och mer. Har också provat att få loss krukorna med muskelkraft, men de sitter fortfarande som berget.

I helgen ska det kanske bli plusgrader några dagar framåt, så ska försöka ta tillvara på det. Annars får de bli de andra metoderna. ^^

Sindri
0

Lycka till. Men du skall ta kallt vatten, inte hett - konstigt nog så fryser hett fortare.

Niklas
0

#6: Jag såg just att de rymmer 144 liter. Det kan inte vara så att de är fulla med vatten och väger över hundra kilo och att det är därför de är svårflyttade?

[Maria-Gerbiler]
0

#12: Jag har kunnat skjuta dem tidigare när de är nyvattnade så jag tror att det är isen som gör det svårt. Jag hoppas i alla fall det, annars blir det problematiskt. : /

Niklas
0

Okej.

Sindri
1

Trist att TS lämnade oss utan att berätta hur det gick. 😧

Pyttelite
0

#15: Ja det är tråkigt att inte få veta hyra det gick.

Nu är det iallafall varmare men det tar ett tag innan isen släpper.

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.