Trädgård iFokus

Trädgård

Etikett: vitlök
Läst 238 ggr
Pyttelite
0

Äntligen kom vitlöken i backen

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Vitlök ska planteras på hösten, men bättre sent än aldrig - idag planterade vi vitlök. Lina visa hur hon sätter vitlök i odlingsbäddar. Vi tycker om att odla vitlök och har flera sorter.

Olof Laurin har en gård mitt i Skåne och visar här hur man kan sätta vitlök alldeles för sent eller snarare väldigt tidigt på året.

Nu är jag i samma sits så nu får vi se om jag får i några innan midsommar.

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

Pyttelite
0

Brukar ni odla vitlök?

Emo
1

Ja, det är så praktiskt att man inte behöver ta upp alla på hösten utan kan låta vissa vara kvar till senare år.

Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

MonicaLagerquist
1

Ja det har jag gjort ett par gånger.

Stolt ägare till tre La permer

Pyttelite
0

#2: Låter som en praktisk sak ätt odla. Jag har ofta tyckt att kravodlade lökar är godare en traditionellt odlade.

Är det likadant med egenodlad vitlök?

Sindri
1

Jag har odlat vitlök i många år, brukar sätta dem runt 1 advent. Bästa skörden fick jag första året när jag hade köpt en påse vitlökar på en marknad i Spanien. Helt okontrollerade, men det gick jättebra.
Man kan sätta vitlök på våren, men då är de inte så lagringsdugliga, så de äter man upp först. Jag petar ner klyftor lite här och var i olika rabatter, även bland blommor. Håller en del skadedjur borta.
Om man inte tar upp dem på hösten så faller lökarna isär och varje klyfta blir en ny lök, men de blir inte så stora då eftersom det är trångt.

Vitlök finns med hård och mjuk blast, den hårda bildar ofta små topplökar (bulbiller) som man kan smörsteka. Mjuka stjälkar kan man hacka och använda i matlagning. Jag har alltid en påse i frysen. Man kan ta mittstjälken innan vitlöken är klar, då koncentrerar den växtkraften till löken. Det går också bra att ta något blad då och då och klippa ner i en sallad.

I höstas satte jag rekordmånga vitlökar och väldigt tätt, man kan gallra genom att ta upp små lökar då och då. det skall bli spännande att se hur det blir i sommar.