Trädgård iFokus

Trädgård

Etikett: rosor
Läst 8995 ggr
Humlan
2

Rosen Tummelisa och några andra sorter?

Har fastnat lite för den enkla lilla söta rosen, tänkte sätta några längs med mitt nybyggda växthus och sen kompletera med sommarblommor och låga perenner. Nu undrar jag vad era erfarenheter är av rosen? Som nybliven rosfantast så vill jag ha friska och tåliga Rosor i min trädgård.

Andra sorter jag funderat på är Complicata, Leonardo da Vinci, Rose de Recht, och Apotekarrosen, vad säger ni om dom?

Tacksam för era åsikter och erfarenheter! Ha det gott idag! Skrattande

Christina
0

Engångblommande gallicorna Complicata och Apotekarrosen Officinalis har jag och är megaförtjust i. Har även Rose de Rescht som blir något lägre och doftar och remonterar. Leonardo da Vinci har inte jag, men han är en ros att rekommendera enligt vad jag vet.

Men Tommelise som är en låg marktäckare ska väl inte stå ihop med dessa, som blir uppemot meterhöga och mera? Henne kan du kombinera med coverroser. De är också lättodlade. Se White Cover här . Finns många fler coverrosor - låga och breda - och i många färger.

P.S. Ser nu att du bor i zon 1. Då har du en värld av Rosor att välja bland.

Christina
0

Läs också på den här tråden Om Zzagas Bautaträdgård i samma zon som din.

Humlan
0

Nej inte hade jag tänkt ha dom ihopa, Tummelisa hade ju alldeles försvunnit, det lilla livet! Förvånad Nej, jag hade mer tänkt ha henne som en marktäckare i en rabatt jag har ihop med andra små söta perenner och sommarblommor.

Jag har själv Apotekarrosens "kusin" Rosa Mundi och hon är ju en ljuvlig skönhet! Kyss Än har jag inte riktigt fått se henne i full prakt, köpte henne förra året och orkade ändå ge mig knappt tiotalet rosor… Apotekarrosens färg är underbar och Complicata blev jag förälskad i på Fredriksdals rosdagar förra året och har inte riktigt kunnat få den ur huvudet sen dess. Roligt att höra att du tycker om dom, då får dom allt hamna i min trädgård i år! Skrattande

Tack för att du tog dig tid! Ha det så bra!

Christina
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det här fotot av Rosa Mundi tog jag på utställningen Chelsea Flower Show i London. Mest för den märkliga färgen. Mina är mer åt det rödvita hållet, inte alls så här rosa. Hur ser dina ut när de blommar?

Humlan
0

Jag måste säga att jag tyckte Rosa Mundi såg ganska "urtvättad" ut på den bilden. Min Rosa Mundi har oxå skarpare färger, så här såg en av de tre blommorna ut som den nyplanterade plantan bjöd på förra året, jag hoppas på fler i år förstås!