Åska hagel
Å drivis ja nästan så kändes de nyss här temperaturen i växthuset sjönk från 34 grader till 6 grader på några minuter å himlen öppnade sig å vräkte ner hagel utan dess like så vart är den där sommaren nånstans ?
Här en bild på en luktärt i haglet å nu är de en timme sedan å de ligger fortfarande kvar på tomten brrrrrrrrrrrrrrrrrrrr
mvh/bjorsa
Ja, det är bedrövligt vad vädret kan ställa till med! När ska det bli sommar? 

Jösses med hagel!! Ja, sommaren kom för några veckor och man tog fram shortsen, nu får man klä sig som om det var höst… Trist men vi får väl hoppas att det vänder och det snart! Just nu växer ogräset bäst och sniglarna stortrivs… 

Å nu ytterligar 2 timmar senare ligger haglet kvar runt växthuset å i gräset ,Nä nu vill man ha torka å hetta fast förstås då blir de väl missväxt å gräshoppssvärmar :-)
mvh/bjorsa

Usch och fy vilket rackarns busväder. Vi hade lite åska och hagel för några dagar sedan, sen har det mest regnat faktiskt.
Jag efterlyser sommaren!

Jupp nu krävs det lite antiregnregndans å lite offrande till vädergudarna för att få fart på sommaren fast ingen ide jag gör de för då blir de säkert snöstorm istället:-))
mvh/bjorsa

Som om inte hagel vore nog nu dog mina melonplantor troligen tvinsjukan dvs för kallt i jorden så att rothåren dör men en planta hade oxå rothalsröta tja nu är de bara 2 melonplantor kvar men dom får konstgjord andning nu :-)Gurplantorna sätter jag banne mig inte ut nu utan dom kan gått stå å glo ut från fönstret en vecka till kanske kommer värmen då för nu har jag så mkt vatten på min tomt att de till och med står inne i växthuset å jag har styv lerjord så inte optimala förhållanden nu men vem hade räknat med de :-))
mvh/bjorsa
ps haglet mot växthusplasten är fortfarande inte smällt måtte ha kommit från yttre rymden med -272 grader
Frys…
Jag vet faktiskt inte hur mina stackars melonplantor mår. Tycker att de liksom slutat växa eller hur jag skall säga. De har fått det första bladparet men inget mer. Gurkorna börjar få bladpar nummer två och Squaschen skenar iväg i hela växthuset, snart dags att binda upp den. Tomaterna är lika tacksamma som alltid, och kryddorna strävar sakta men envist uppåt, men paprikan har också fått för sig att den inte skall växa ngt mer verkar det som. Är det kylan som gör det tro?
Tyvärr känner jag ingen som kan antiregndans. Men jag skall höra mig för i plugget imorgon. 

Jo de nog de tradiga vädret för meloner vill ha värme och varmt om fötterna inte som hos mig blött å kallt hos rötterna nu då plantorna redan var i jorden ,paprikan sätter nog fart när värmen kommer den tål mer än melonen tycker jag fast att de mesta av mina dog (meloner)kan oxå varit något annat men dom vissnade bara ner på ett par dagar å dom var så pass stora att dom hade blommor några plantor hade rothalsröta dvs brunsvart röta precis ovanför jorden sen skrumpnar den ihop å då dör den .
Mina störskärbönor tycks i alla fall växa ifrån larv angreppet å paprikor å chilli lever ju å några tomater har jag oxå å lite olika örter så något blir de väl å lite squash plantor har jag oxå
Här behövs de mkt antidanser :-)) just nu öser de ner å baksidan av huset har fått sjö nu men va fasiken en får inte hänga läpp för de de kommer ju alltid en kall å härlig vinter strax :-)))
mvh/bjorsa

Kommer just hem från England (som också var kallt och regnigt) och blir alldeles förskräckt över dina bilder. Uj uj. Det tråkiga tycker jag är med allt man gått och väntat på som plötsligt tynar bort. Du tr det med mycken humor guskelov. Jag är mer åt att ligga på golvet och skrika. Och dessutom har jag alltid en känsla av att det är makens fel……..
Min trädgård finns ju vid sommarstugan en bit härifrån och jag har inte tid inspektera förrän till helgen. Undrar hur där ser ut?
Och dessutom har jag alltid en känsla av att det är makens fel……..
*skratt*

Märkligt väder är de å haglet måste ha varit superhagel för nu kl 10,30 kunde jag göra en snöboll de har alltså inte smällt bort ännu fast nu är de inte mkt kvar vid växthuset .(se bild)
Antar att haglet var riktigt kallt å sedan packades den ihop ner den gled ner för växthuset och drivor smälter ju alltid långsammar men mysko är de .
Ahh du tror gubben ställer till de för dig jag tror alltid att det ärhögre makter som jävlas med mig typ skall jag lägga på plasten på växthuset då börjar de å blåsa på en gång innan kan de ha varit kav lugnt å skall jag klippa gräset ja då börjar de å spöregna men antar att dom har kul åt mig :-)eller som nu nyutplanterade veka små plantor ja då kommer de hagel som ligger kvar i flera dagar :-)
mvh/bjorsa

Vilken märklig bild att se när det är bara en dag kvar till juni.
Vad har du gjort Bjorsa som gör att de högre makterna tycker att du behöver sättas på plats? Är du i övrigt för lycklig och nöjd och framgångsrik och älskad? Vilket vi alla tror och hoppas….

#15 De alltså de dom gör sätter mig på plats :-)Men jag är ju inte framgångsrik lycklig å nöjd däremot älskad av frugan å hundarna är de därför de jävlas :-))Får väl ta å blidka dom på något sätt kanske blir dom glada om jag planterar min zilga stakett druva idag i växthuset eller blir de då gräshopps svärmar i växthuset :-)
mvh/bjorsa

Maken stack just ut ensam till landet en sväng för att kolla läget. Telefon, frys och internet var utslagna av åskan. Och till råga på allt hade sonen som varit där hela tiden vi var i England inte vattnat mina små ömtåliga plantor i växthuset, eftersom det regnade utomhus!

#17 Tyckte du behövde lite väta där nere i södern :-)De e ett hopplöst väder bara regn hela tiden nu när jag planterade ner min vindruva zilga i växthuset ja du kom vattnet fram på ca 30 cm djup så risken finns väl att mina plantor snart drunknar men snart kommer nog solen fram eller?
#18 Låter ju inte bra jamenar tele å internet kan man ju vara utan men att frysen gått är ju inge kul men du får väl på försäkringen å då hade du en hel ko i frysen :-) Hoppas dina plantor klarade sig trots sonens misstag men han lär sig till nästa gång .
mvh/bjorsa

Inte kan man väl klara sig utan internet heller - vad ska man då göra på landet om kvällarna? Läsa en bok? Prata med varandra?

Läsa prata ,konstiga ord du kan nä du har helt rätt vad vore tillvaron utan internet
.
mvh/bjorsa