Trädgård iFokus

Trädgård

Etikettfruktträd
Läst 200 ggr
kajsasjak
0

Äppelträd växer inte

Ny medlem här efter att ha förvärvat en liten odling.
På platsen finns bland annat 6 st äppelträd som planterades 2013. Jag har inte någon information om vad det är för slags äppelträd eller hur planeringen gick till. Problemet jag nu står inför är att träden inte växer. De är fortfarande samma storlek som de träd man köper i butik för planering. De är gröna på sommaren, dock inga blommor, men verkar i övrigt friska. Jag vill ju dock att de iallafall ska få några fler grenar än de glesa ruskor de är idag.
Är det någon som har nån ide om vad felet kan vara? Jag kan känna att de som planterade dem satte dem lite för tätt men kan det förklara helt varför de inte alls växt på 7 år?

Pyttelite
0

Har du någon aning om vad det är för typ?

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

Sindri
0

Är du säker på att det äppelträd? Man vet ju inte, de förra ägarna kan ha fel, kan ha blivit lurade. Har du någon bild från sommaren så är det lättare att försöka se något fel.
De kan också stå i helt fel jord. Kommer det verkligen inte en enda blomma? Inga knoppar heller?

Caeli
0

Har de fått någon typ av gödning? Vatten under torra perioder?

Åsa S
0

Man kanske planterat dem för djupt eller inte löst upp ev. rotsnurr eller planterat dem i för blöt och kompakt jord el dyl. för det låter som det är nått med rötterna som inte funkar (och funkar inte rötterna ställer man till stor skada ifall man ger gödning)

Pyttelite
0

Eller oxå är det spaljeträd.

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

Åsa S
0

Fast även spaljeträd brukar växa nått varje år det brukar vara en hel del klippande även där även ifall de är ympade på svagväxande grundstammar

ler
0

Har du grävt bort gräset och andra växter runtomkring träden? Det är viktigt om det skall växa bra.