Övervintra växter?
Hej, nybörjare på växter här. Har en broccoliplanta, en vitkål och en kungsmynta i trädgårdslandet (pallkragar). Undrar följande:
- Vitkålen och broccolin är långt ifrån färdiga att skördas tyvärr, vet att de kan klara viss höstfrost men tror inte att de klarar snö så frågan är om jag a) ska skörda tidigt? eller b) försöka ta in dem i stora krukor så de kan växa färdigt inne? Vad tycker ni som kan?
- Kan kungsmyntan övervintra? Och ska jag isåfall förbereda den på nåt sätt, eller ska jag bara ta in den i en kruka?
Vilken växtzon gäller det för?
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
Om du inte bor för långt norrut så växer kungsmyntan som ogräs och klarar sig mer än bra över vintern.
Kål skall kunna klara en hel del kyla. Men som sagt - det beror på i vilken växtzon du bor.
Jag har fortfarande kvar kål ute under fiberduk (zon 2)
Kungsmyntan är rena rama ogräset så den lär övervintra den frösår sig ju även rikligt. Kål kommer inte leva speciellt länge inomhus men bor du långt norrut och har ex en inglasad balkong/altan kan du gräva upp och sätta i hinkar där. Det är dock tveksamt om det kommer några huvuden på vitkålen ändå men man kan äta hela plantan. Här i zon 2 stockholm kan jag ofta skörda broccoli ungefär fram till jul iår kanske längre ifall mildvädret håller i sig den brukar inte vara känslig
#1:
#2:
#3:
Jag bor i växtzon 2 verkar det som :)