Djungelgurkan har en rotknöl!
Jag skulle riva upp mina plantor av djungelgurka idag och döm om min förvåning när jag hittade stora rotknölar under varje planta. De ser lite ut om jordärtskockor. Jag vet att djungelgurka inte är någon gurka, mera som melon.
Är det någon som vet om
a) man kan äta rotknölarna
b) man kan övervintra knölarna och få nya plantor i vår.
- Redigerat 2020-09-23 13:45 av Sindri
Jag har tyvärr inget svar på dina frågor men jag undrar hur de ser ut. Har du någon bild?
Jaha, oj, jag var otydlig! Jag menade rotknölarna. 🙂
Nej, grävde snabbt ner dem igen. Men ungefär som lite mer släta jordärtskockor. Mycket rötter som växte ut.

Hittade det här på nätet
"Djungelgurkan är väldigt enkel att övervintra.
Plantan bildar under säsongen stora beige-vita knölar i jorden som blir ca 7-10 cm. Det är dem man sparar över vintern.
Dessa knölar är inte ätbara.
Genom att spara och plantera knölarna får man en större planta, som ger en tidigare och mer riklig skörd.
Sitter plantan direkt planterad i marken behöver knölarna grävas upp i samband med första frosten.
Om den sitter i en kruka låter man plantan vissna ner genom att ge mindre och mindre vatten när odlingssäsongen går mot sitt slut
Kattutan men stolt Plåtis ägare
Men tack! Letade mycket men hittade ingenting.
Det blir spännande. Jag har två krukor med 2 plantor i varje så jag ställer ner dem i källaren där jag övervintrar lite annat.
Melothria scabra på latin, växer bäst i växthus. Kommer från Mexiko.
Mina har växt alldeles förträffligt mot ett söderstaket. Hittade en planta som kommit med i pallkragarna med tomater, tror den får stå kvar, man vet aldrig med dessa milda vintrar.