Trädgård iFokus

Trädgård

Läst 286 ggr
Sindri
0

Plantera ut rossticklingar - Zon 2

I början på sommaren tog jag några rossticklingar som snabbt fick rötter och planterades ut.
Men är det för sent att plantera ut nya sticklingar nu? Jag får dem knappast att övervintra inne.

Pyttelite
1

Jag tror inte att det är försent om de är rejält rotade.

Ett annat alternativ är att gräva ner eller ställa ut krukan på en skyddad plats.

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

Sindri
0

Gräva ner krukan kanske vore en idé. Går det med plastkruka?

Pyttelite
0

Det tror jag - terrakotta-krukor kan frysa sönder.

Sindri
0

Ok - jag testar - några i krukor och några utan. Bra att lära sig vad som funkar.

Caeli
0

Tror att det går fint vilket som. Än så länge är det ju bara tidig höst.

Jag har några perenner som står i plastkrukor och de gräver jag ner i en pallkrage. Brukar klara sig bra.

Sindri
0

Har du lyckats med rosmarin? Förra vintern överlevde en planta från Medelhavet, planterad på friland, mirakulöst nog. Undrar om det är bättre att kruka den och gräva ner? Täcka?

Caeli
0

#6: Jag har aldrig försökt övervintra rosmarin utomhus. Förra vintern hade jag den i växthuset och det gick bra. Några år har den fått vara inomhus i ett lite svalare rum, har inte trivts så jättebra men överlevt…

Sindri
0

Nej, den får så lätt ohyra inomhus. Har en källare med fönster och mellan 10 -15 grader på vintern, men det hjälps inte. Jag testar att täcka med ordentligt med löv.

Caeli
0

#8: Håller tummarna! Det beror ju så mycket på hur vintern blir!

Sindri
0

👍

ler
0

Rosmarin, salvia och andra funkar helt fint att ha på friland. Det viktigaste är att det måste vara väldränerat så rötterna inte står i vatten och fryser. Då dör dom lätt, timjan går ju också fint likaså vinter kyndel som man kan gå ock plocka hela vintern och som smakar riktigt gott jag har många kryddörter på friland.

Sindri
0

Jag har odlat massor med örter i många år, och de förökar sig som ogräs, men rosmarin är svår att övervintra i Sverige. Hur har du din placerad? Eller bor du i Skåne?

• Redigerat 2020-09-14 00:16 av Sindri
ler
0

Köpenhamn. Den har sand och grus i botten vid huset så att det kan rinna av

Sindri
0

#13: Ja, då föstår jag, men det är en helt annan sak att odla på friland i Sverige. Vi har 7 olika klimatzoner och möjligen i zon 1 kan det gå med rosmarin, eller om man hittar ett ställe med "mikroklimat".
Vad du kan odla och vad och större delen av Sverige kan odla skiljer sig mycket åt.

Pyttelite
0

Zonkartan för Sverige;

http://www.tradgard.org/svensk_tradgard/zonkartan.html

Här är en för Europa, observera att zonerna har olika definitioner.

https://www.houzz.com/europeZoneFinder

• Redigerat 2020-09-14 12:08 av Pyttelite
ler
0

Min syster bor i Eskilstuna och har en rosmarin som är stor och frodig, och flera år gammal. Den har hela tiden stått på friland, så det går även om man inte bor i Skåne.

Sindri
0

Ja, det kan finnas små områden som har en annan klimatzon, gäller både varmare och kallare, det beror på så många omständigheter, men generellt så rekommenderar man inte att försöka övervintra rosmarin utomhus i vår klimatzon.
Jag har haft kål på ett par stycken, nu testar jag i år igen, jag bygger stenar runtom och täcker med löv så få vi se. Det gick ju förra vintern.

ler
0

Ja det viktigaste är att rötterna står torrt på vintern.