Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketterrabatterperennerannueller
Läst 578 ggr
Sjuttan
1

Vad blommar nu?

I min trädgård är det en period nu när inte mycket blommar. Stormhatt och Rosor har blommat över. Även Astilbe och Daglijor. Iris tog slut för ett tag sen. Nu kommer kärleksört och höstaster och det känns futtigt efter den enormt fylliga rikedom som prunkat i mina rabatter. Vad blommar hos er?

"Jag är inte tillräckligt ung för att veta allting".
Oscar Wilde.

Pyttelite
0

Oregano/kungsmynta är fortfarande i blom.

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

Caeli
0

Här blommar höstfloxen och vit hortensia (en stor buske). Även dahliorna har så smått börjat dra igång.

Sjuttan
0

Ja oregano kan jag satsa på till nästa år. Min Höstflox har nästan blommat över. Undrar om det finns senare sorter. Hortensia får tyvärr inte plats men ser den i andra trädgårdar. Ja Dahlior är väl underbara! Och finns i så många former och färger. Fler tips mottages tacksamt.

Oscar Wilde.

Caeli
0

Och rudbeckia - cherry brandy och en vit sort. Även en hög gul blomma som jag tror är av samma släkte (snodde frön i en park för några år sedan!🤐)

Sjuttan
0

Ja vit Rudbeckia var ett bra tips. Tack!

Oscar Wilde.

ler
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

Något av det som blomstrar nu

Sjuttan
1

Åååå så fint! Den rosa är väl en Iris? Har aldrig sett den förut. Inte heller har jag sett någon Iris som blommar så sent. Mina blommade nog över för en månad sedan.

Oscar Wilde.

ler
0

Den rosa är en gladiolus. Det blomstrar riktigt mycket här i Köpenhamn. Men vi har ju ett ganska milt klimat också.

Sjuttan
0

Aha - en Gladiolus. Den kan jag nog tyvärr inte klämma in någonstans i trängseln hos mig. Annars hade den varit perfekt med sina olika färger! Men tack för ditt inlägg.

Oscar Wilde.

NatasjaHemby
1

Här är det också tomt och blekt i rabatterna (första året vi bor här och trädgården är extremt eftersatt) men de nyplanterade riddarsporrarna blommar i alla fall ståtligt i mörkt lila. Rosorna - både gammal och nyplanterad - har massvis med knoppar så här kommer snart en sista omgång med blomsterprakt. Annars är det bara lite sommarblommor som jag sådde sent plus några murklockor som jag räddat från sensommarens utförsäljning.

SE*Simbelmynes

Sjuttan
2

#10. Ja det är en tid när det inte är så mycket som blommar. Mina höstflox har nästan blommat ut, men kärleksörten och höstaster ska strax spricka ut. Har även köpt en vit "röd solhatt", den heter så fast den är vit. Det är väl roligt att sätta händerna i en gammal trädgård och få göra den efter eget tycke och smak? Njut av dina Rosor!

Oscar Wilde.

NatasjaHemby
1

#11 Ja, kärleksört har vi också en massa ❤️ Tyvärr står de på väldigt dumma ställen där de knappt syns, men jag ska flytta in dem i rabatterna när de blommat färdigt.

Det är superkul! Både att hitta gamla skatter, som ett stort gäng helt fantastiska pioner, och att få anlägga det mesta från grunden 🙂

SE*Simbelmynes

GuineaGirl
0

Har dem inte själv, men här i området finns det gott om både ölandstok och klematis summer snow.

ler
1

Så är det snart slut med rosorna

ler
0

Det är sent på året men blomster finns ännu

Caeli
0

#15: Fint!

Inte så mycket kvar i rabatterna här, men en ringblomma kämpar på. Även en röd ros har slagit ut tätt tryckt intill husväggen.

Och så har tulpanerna börjat titta upp! 🌷

ler
1

8/1-2021 skönt med en liten blomma om vintern