Klippa Rododendron?
För många år sedan gick jag ovarsamt fram med mina föräldrars Rododendron. Jag kapade grnar kort och tvärs - och året efter var busken fantastisk. Tror att jag kapade mitt i sommaren. Vågar jag göra samma sak med mina egna? Frågan låter tokig . men jag kanske hade jättetur. Och jag älskar mina Rododendron som är snart 3 meter höga men börjar bli glesa vid marken. Hur - och när - beskär man dem?
De flesta buskar beskärsdirekt efter blomningen.

Stora rhododendronbuskar tål en hel del beskärning. Precis som du märkte med dina föräldrars.
Den bästa tiden är vårvintern. Gallra ur nerifrån botten av busken. När man kortar in grenarna ska man klippa just över en knopp eller en sidogren.
Förslag: skär inte ner hela busken till marken säsong utan helst gallra gradvis i ett par år. Nya skott kommer då fram nerifrån.

#2 Haha - vi gick visst o varandra. Nåja - eftersom vårvintrn har passerat, så tror jag också att man kan vänta tills efter blomningen i år. Rhododendron är ju lite speciell eftersom de nya blomanlagen kommer direkt under de gamla blommorna. Det är väl därför som de flesta råder till att gallra ur hela grenar.

Nu ska det ut och klippas efter blomningen. Visste ni att det finns peciellt gödsel till Rhododenronbuskarna? Jag har en så underbar kille som ringe vår och höst och ger meig massor av tips - och så säljer han på mig en mssa jag behöver. Sist sa ha att jag måste ha flera burkar hönsgödels stående och inte behövde det i år alls. Jag älskar sådana säljare - men jättekompetens!

haha, ja en duktig säljare ska ju kunna sälja allt. ;-)
Fast det finns få sådana säljare i dag tycker jag. Då deras inkompetens inom ett område lyser igenom blir det svårt att tro på försäljaren liksom.
Kul att du har en kunnig en.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars