Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketter: ohyraskadedjursjukdomar
Läst 421 ggr
{Smulis}
1

Hålla sniglar borta utan att döda dem?

Hej! Jag har tidigare år bara odlat i krukor så har inte haft några problem med sniglar, men nu i år har jag rustat upp mammas gamla odlingslåda och direkt har sniglarna käkat nästan all min broccoli som jag planterade ut. När man söker på internet kommer det bara upp tips på hur man fångar in och dödar sniglarna på bästa sätt, men jag känner mig inte riktigt bekväm med att göra det. Är det bara önsketänkande att hoppas att de går att hålla borta utan att ta livet av dem eller sitter någon på något humant supertips? Det enda jag kan komma på skulle vara att sätta som en kant runt lådan och sedan olja eller liknande under så de glider av när de försöker komma in i den. Är det någon som provat något liknande? I värsta fall får jag väl gå tillbaka till krukorna men det är synd eftersom jag ser hur mycket bättre växterna trivs med mycket utrymme.

Tant Grön
1

Du kan pensla på vattenglas (natriumsilikat) på kanterna på lådan, så går dom inte över.

{Smulis}
0

Vilken cool sak vattenglas verkar vara. Det hade jag aldrig hört talas om och ska prova direkt.

Pyttelite
0

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

{Smulis}
0

Jag har sett sådana kantlister förut men alla som jag pratat med har sagt att sniglarna bara krälar sig förbi. Det blir nog att jag testar vattenglas och sen tar en kantlist också som skydd eftersom vattenglaset inte verkar gilla regn.

Agnetachristina
0

Var får man tag på natriumsilikat?

Tant Grön
0

#5 Färgaffärerna har.