Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketterfröerfrösådder
Läst 367 ggr
[rolnor]
0

Favorittomat?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har tre år i rad haft Brandy Wine tomater men är nog lite trött på dom, dom är mest lite söta men smakar inte så mycket tomat, lite vattniga är dom också. Har testat en italiensk sort som ger medelsmå tomater som är riktigt goda, fasta och fina, ger riklig skörd. I år har jag även en biff6omat som heter Charlie Chaplin, ingen har mognat  ännu så det återstår att se vad dom smakar. Dom ser ut precis som Brandy Wine. Vore kul höra vad ni har för favorittomater? Bilden är den italienska sorten, ska frysa in en sån tomat och plantera frön från den nästa år.

Vixxen
1

Mycket intressant att höra vilka favoriter ni har!

Lyckades misslyckas med mina tomater i år tyvärr. (Fick god hjälp av katterna som rev ut första gänget med plantor jag fick av en vän. Sen åt de upp de bifftomat-plantorna jag fick som tröst av vännen.)

dennas
0

Går det att frysa alla sorters tomater för att så nästa år?

Maria
1

#2 Det är bara att torka fröna och så nästa år.

/Maria

Sindri
0

Plantor som heter F1 är hybrider och de är ofta sterila eller blir något helt annat. 

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/f1-hybrider-svara-att-ta-fron-fran

dennas
0

#

Det har du ju så klart i! 🙂

[rolnor]
0

Oj! Vad intressant, ska nog så både från min sparade tomat och se om jag kan få tag på ny fröpåse, fröer finns ju en väldig massa på nätet nu så det går nog att få tag på.

[rolnor]
0
[rolnor]
0

Har försökt odla tomater inomhus på vintern, köpte ett sån reflekterande tält som hash-odlare anväder och en 400W lågenergilampa, lampan var väldigt stark men plantorna blev rangliga ändå, krävs kanske 2*400W. Var väldigt ambitiös och spraymålade krukorna vita för att få maximalt ljus men det räckte som sagt inte😖

ler
1

Ja F1 hybrider är förstagångs hybrider med två kända genetiska linjer, så man kan då veta vad resultatet blir. Har man dom moderplantor som krävs kan man ju kryssa själv, men kanske enklare att köpa frö. Jag har många gånger tagit frö från F1 hybrider och det blev aldrig samma sak, MEN det blev heller inte dåligt, så vet man bara det att det blir någon av dom sorter som ligger tidigare i den genetiska linjen så spelar det ju ingen roll. Men skörden har nog ofta blivit lite mindre. Jag har också alltid letat efter frön från potatis, dom gamla sorterna sätter gärna frön, dom har jag odlat och så får man nya sorter. Det är som att spela på lotto, det kan bli vad som helst. Men nu har jag satt en av dom sorterna i minst 15 år, det blev en sort som är väldigt gul och smakar gott. Tråkigt nog tror jag det börjar vara slut på dom, drabbade av skorv.

ler
2

Har du Rolnor tomaterna på friland eller i växthus? Jag har provat i säkert 10-15 år med tomater i växthus och då har jag haft minst 3 olika sorter varje år så det är minst 30 olika jag testat. Har alltid blivit lite besviken, har haft en saknad av just tomatsmaken så som man känner det från en solmogen tomat från friland. Jag pratade med en trädgårdsmästare i botaniska trädgården här i Köpenhamn, han gick och passade på tomater och annat, så jag tänkte att han måste ju veta, och han sa att så är det alltid. Friland med full sol är bäst.

[rolnor]
0

Jag odlar i kruka, utomhus ej växthus. Min far har provat friland men han blev inte imponerad, samma halvbra resultat. Jag kan rekomendera den italienska sorten ovan, den smakar rejält med tomat tycker jag. Undras om jordmånen är viktig då, din vän kanske har bra jord på friland?

ler
0

Jag tror att han menade det där med solen, och om det är på friland eller i kruka spelar ingen roll. Jag tror du har rätt i det med jorden, har provat i år med två olika sorter på en väldigt lerig/hård jord och det har blivit super dåligt. Växer nästan inte och i stort sett inga tomater. I mull jord växer det ju så det knakar.

ler
0

#8 kan det tänkas att mängden ljus bara var fel i förhållande till temperaturen? Så är det ju ofta när man förkultiverar.

[rolnor]
0

Ja, det kan tänkas. Jag fick blommor där plantan var nära lampan så det fungerade men inte tillräckligt bra bara. Blir ju dyra tomater om man har 800W som står på kanske 18timmar/dygn i tre månader. Just tomater är nog väldigt ljuskrävande, troligen värre än cannabisplantor.

ler
0

Ja kanske det, men hur tror du det blir om man sänker temperaturen? Så växer dom ju inte så snabbt.

Tant Grön
0

#13 tim/ dygn räcker väl. I alla fall när man driver upp tomatplantor.

Den absolut godaste tomaten jag vet är Aunt Gertie's Gold. Den som är mest tacksam att odla om det blir en kall och regnig sommar är Whippersnapper.

[rolnor]
0

Bra! Såg att många lovordar Gerties, här finns den; http://www.tomatogrowers.com/AUNT-GERTIES-GOLD/productinfo/5618/

Ska prova den nästa år.