Kompostera papper
Är det fler som tittar på en av mina favoriter på Youtube? Jag bara älskar honom och kollar på allt trots att han odlar under helt andra förutsättningar än vad jag gör. Nu hittade jag en gammal film där han gör kompost av papper. Han säger att nuförtiden är varken papper eller färg giftigt, kan man lita på att det gäller här också?
Det skulle lösa två problem, dels att slippa åka iväg med så mycket papper, dels att slippa köpa pellets till komposten. Han säger inget om tidningar, någon som vet om det också är riskfritt att kompostera?
Någon som lägger mycket papper i sin kompost?
https://www.youtube.com/watch?v=1VNSvkZ_D_c
Det går bra att blanda ner tidningspapper, äggkartonger och liknande i komposten istället för pellets ifall det är en sån där vanlig varmkompost som man har ute i trädgården. Men massor kanske man inte ska slänga i då kan ju komposten bli för torr och då stannar ju processen upp
Torr kompost har jag aldrig haft problem med. Använder ju nu pellets, och det vore skönt att slippa släpa hem de säckarna.
Vad jag mer är ute efter att förstå är huruvida det kan finnas sånt i papperet som man inte vill ha i sånt man odlar.
Men det kanske mer är en fråga för pappersindustrin.
Numera är det ingen fara man använder miljövänliga färger mm. Många odlare använder tidningspapper mm. för att kväva ogräs i sina odlingar
Då skall jag genast sätta igång. Å, att slippa köpa pellets, lägga papper underst i hinken så det inte blir så blött. Härligt!