Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketterfröerfrösådder
Läst 310 ggr
Maria
0

Kryp på slingerkrasse

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Varje år sätter jag slingerkrasse och får alltid små svarta kryp på blad och knoppar. De gör ingen åverkan vad jag sett utan bara finns där. Någon som vet vad det är?

/Maria

Maria
0

En bild till

/Maria

Carmarino
0

Tycker det ser ut som bladlöss. Har haft liknande på växter på balkongen. De gick till och med på gräslök, så numera har jag inga blommor där. Det verkar som om bladlössen går på allt jag sätter ut där.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Maria
0

#2 Vet du hur man kan slippa dessa?

/Maria

Carmarino
0

#3 Nej, jag lyckades aldrig bli av med dem, men så var de också ovanligt talrika på mina växter. Här är lite tips:

https://www.alltomtradgard.se/tradgard/skadedjur-vaxtsjukdomar/bekampa-bladloss/

Ser att bladlössen i länken är gröna, men de finns i andra färger också:

https://www.wexthuset.com/fakta-och-rad/om-odling-och-skotsel-av-tradgard-och-vaxter/fakta-tips-om-ohyra-och-skadegorare-pa-vaxter/bek%C3%A4mpa-bladloss-i-tradgarden

Om du hittar några nyckelpigor så ta med dem hem och sätt dem bland dina växter. Förhoppningsvis stannar de och kalasar på lössen. 🙂

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Maria
0

Just det. Det där med nyckelpigor var ett bra tips. Mina kryp är bara svarta.

/Maria

Maria
0

Sista bilden.

/Maria

Carmarino
0

Det var mina också. Kan inte minnas att jag någonsin hade några gröna löss på växterna på balkongen.

Det började när min mor bodde här (tog över lägenheten när hon flyttade). Hon hade tagit med en liten björkplanta hem, och planterade den i en kruka på balkongen. Den var ca en meter hög när hon en gång råkade titta lite extra på den, för hon tyckte det såg ut som den rörde på sig - trots att det inte blåste. Då visade det sig att den var täckt av bladlöss. Alla grenar var helt svarta.

Så det var bara att trä en stor sopsäck över björken och kasta ut den. Fast det verkade som om vissa av lössen hade flyttat sig från björken och övervintrat någonstans på balkongen, för de kom tillbaka i många många år efteråt.

Gräslöken jag hade var helt täckt av löss, så alla gräslöksstrån var dubbelt så tjocka mot normalt. Inte heller tomatplantor och tagetes klarade sig. Det var då jag bestämde mig för att inte ha några växter alls på balkongen. Det enda som faktiskt klarade sig undan lössen var  julstjärnorna, men de fick någon annan sorts ohyra senare så dem har jag inte heller kvar.

Carmarino
0

#6 Det ser absolut ut som bladlöss, om man jämför med bilderna i länkarna i #4.

Maria
0

#8 Javisst måste det vara bladlöss.

/Maria

S.L
0

Vi fick bladlöss men det var blommor och flätad pilträd. Så inte ätliga. Min lösning för bli av med dom var såpa mitt fall grönsåpa några matskedar rödsprit och vatten spruta på 2 gånger per dag i 3 dagar väldigt noga under löven osv. På så sätt vart jag av med dom, det var så 5 åren jag hade pilträdet varje år det vart varmt men dom var lätta att bli av med. Är det så att man ska äta den drabbade så ta inte rödsprit testa såpa och vatten. Jag plocka ett tag på nyckelpigor när jag var ute med hundarna 😉 men dom flög tyvärr iväg annars är dom väldigt flitiga på äta dessa bladlöss.