Någon som odlat Thaibasilika?
Köpte en planta Thaibasilika idag och undrar om man kan torka bladen, eller är det bättre att frysa? Delade isär den och fick sju plantor, så jag hoppas på en stor skörd. 🙂
Jag odlar alltid massor med basilika, även thai, men torkar aldrig, tycker det tappar alldeles för mycket smak. Bättre att frysa. Eller stoppa i olja, eller vinäger.
Om du köpte en basilika i mataffären (eller annanstans i pyttekruka) så är de väldigt hårt drivna i sina små krukor. Dessa klipper jag alltid ovanför ett bladpar, klipper sedan av stjälken på skottet upp till nästa bladpar, rycker blad så det bara är kvar några i toppen (frys in eller använd direkt bladne du repar av) sätter i vatten och väntar på rötter. Låt rötterna bli många och kraftiga.
Dessa plantor blir mycket tåligare och får inte stjäkar som sytrådar.
Av det som är kvar kan man dela lite på stjälkarna och sätta i ny kruka.
Basilikan är känslig så jag planterar alltid 3-4 stjälkar i samma kruka så får de skydd och stöd av varandra.
Fin beskrivning, jag tycker heller inte om dom torkade bladen, blir lika tråkigt som det man köper på glas i affären.
Tack för svar. Har bara odlat vanlig basilika förut och använt den färsk.
Vet ni om man kan odla den ute? Har den nu inne under lysrör.
På en kolonilott jag hade förut så odlade folk från Iran/Irak någon slags basilika på friland, men vet inte vad det var för sort. Inte den vanliga italienska i alla fall.
Har också sått citronbasilika, också något jag inte provat förut. Vet inte riktigt till vilken mat den passar och tar gärna emot tips om någon har. 🙂
Allt med citron är gott till fisk, kyckling och fläsk, tycker jag. Jag skulle också lägga en kvist i fin olivolja och använda till sallad.
Jag har basilika ute i krukor nu på sommaren, på balkongen så inte sniglarna äter upp dem eller myrorna bygger bo i krukorna.
Basilika fryser redan vid +10 så ta in den när det börjar bli kallt på nätterna. Man kan nog plantera den på friland under sommaren, precis som med rosmarin, men man får kruka den till vintern om man vill att den skall överleva. Eller som jag beskrev tidigare, ta nya skott och gör nya plantor att ha inne på vintern. Det kan man fortsätta att göra sedan så fort den gamla plantan börjar se vissen ut.
Har du andra växter i närheten som behöver bli pollinerade så låt någon stängel gå i blom, mycket populärt bland pollinerare.
När den blommat ut kan du klippa ner och få nya skott igen.
Det beror på vart man bor tänker jag om det går bra att odla ute, själv har jag alltid olika basilika som jag har ute hela sommaren, men så bor jag utanför Köpenhamn och här är det sällan kallare än 10 grader om sommaren. Har även haft basilika i växthus och klart att säsongen blir längre men jag vet inte riktigt om jag tycker det blir bättre.
Jag skrev om att ta in den över vintern.
Ja men det är ju olika på olika platser när det blir under 10 grader
Vanlig basilika går inte bra att odla ute här. Den dör kanske inte, men bladen blir fula. Funderade på om Thaibasilikan var härdigare.
Jag har inte hittat något som tyder på det. Men jag vill helst ha mina uppe på balkongen, för att skydda mot skadedjur.
Har däremot läst om en basilika Yemenite som är lite härdigare än andra basilikor, men den verkar svår att få tag på. Kan användas som kantväxt bl a.
#9 Det gäller ju att den är god också.
Kanske provar jag att sätta ut en av plantorna i en pallkrage.
Jag har odlat Thaibasilika från frö, men inte i år. Krukorna har stått på altan utan tak., men jag har inte testat övervintring.
Jag har både fryst in och torkat bladen hela, men inte torkat hårt. Tycker den torkade fungerar bäst. Har den i plåtburk med tätt lock och den doftar gudomligt. Har använt den både till mat och till bakverk, men allra mest tillsammans med tomat. Gillar den bättre än vanlig basilika
Låt dagen idag bli din bästa hittills!
Jag har aldrig haft Basilika ute och jag bor i Göteborg.
/Maria
På sommaren går det hur bra som helst att ställa ut en kruka, bara man tar in den om nattemp understiger +10 grader.