Trädgård iFokus

Trädgård

Etikettervilda-växterogräs
Läst 941 ggr
Sindri
0

En ojämn kamp......

Ja, det för vi väl alla mer eller mindre, men i år slår det väl rekord.

Jag hittar ogräs jag aldrig sett förut. Och det där med täckodling som skall kväva ogräs - nonsens! Och potatis och jordärtskocka som skall ta kål på ogräs. Blaha, blaha! Det har däremot kommit helt nya sorters ogräs i min halmtäckta potatis- och jordärtskockodling……

Suck!

Caeli
0

Varför skulle potatis och jordärtskocka ta bort ogräset? Har aldrig hört talas om det… 🤔 Täckodling har jag aldrig vågat mig på. Många säger ju att det är så bra att täcka med gräsklipp men vi har så mycket ogräs och blommor i gräsmattan så jag har aldrig vågat försöka!

Sindri
0

Jag har läst det många gånger på flera olika trädgårds/odlarsidor. Googla Potatis bekämpa ogräs får du se.

Caeli
0

#2 Ja, det låter ju intressant. Synd att det inte funkade…

Sindri
1

Vi har inte gett upp än. Hoppas kunna vända all jord i höst när potatisen är skördad och få ogräsrötterna att frysa.

Läste igår att plantjord ofta för med sig ogräs och vi har lagt på massor i år…… Nu blir det bara jordförbättring med kompost. Komposterar som aldrg förr.

helisa
3

Jag täckodlar för tionde året, kan inte säga annat än att det är det bästa jag gjort. Jag gödslar med min egen stallgödsel som det är torv i, på hösten när hästarna börjar vara inne på nätterna igen och landet är skördat så tippar jag dyngan direkt på landet tills hela landet är täckt, sen får landet vara över vintern och när våren kommer lägger jag på en rundbal med gammalt hö över hela landet c:a 30-40 kvadrat. Beroende på om våren är tidig eller sen så kan jag lägga ut potatisen innan jag lägger ut hö eller så lyfter jag på bädden och stoppar in potatisen senare. Övriga fröer brukar jag plantera på höet i lite vanlig planteringsjord och när det grott så strör jag på hö eller gräsklipp. Tror inte jag fått ihop en hink med ogräs totalt på 10 år. Jag låter all blast från potatis och andra grödor ligga kvar på landet eftr skörd. Har heller inte vänt landet eller kört någon jordfräs på dessa år, utan bara fyller på med nytt material.

Sindri
0

Ja, har fattat att det är bra med häst när man vill odla, men tror inte grannarna skulle bli glada 😉 Synd att syrrans häst finns över 100 mil bort.
Jag var och köpte halm på en zooaffär, men det var nog för sent och för lite. Läste också att köpt planteringsjord är ens tor spridare av ogräs och tyvärr blev det mycket sånt i år. Men nu har jag t.o.m. lagt rotogräs i svarta plastsäckar och skall låta det ligga i 2 år för att få mer kompost. 
Vi försöker annars göra kompost, både hushålls- och trädgårds, men det tycks aldrig räcka till. Nuförtiden står jag och räfsar som en annan bondmora när vi klippt gräset och lägger ut allt. Men ogräset vinner alltid. Jag har beställt vallörtsrötter för dyra pengar, men har inte sett skymten av dem än. De skall kunna hålla kärsen stången. hoppas innerligt på det, för den kommer från grannens tomt. (Nä, alla som har hus fattar inte vad de skall göra med det som är runt huset…..)

helisa
0

Vallört för att motverka kirskål??? har aldrig hört detta, jag har inte kirskål själv men min mamma som bor 6 mil norr om mig har en hel del. Hon fick höra att "vintergröna" den perenna växten med blå blommor skulle vara bra mot kirs. Vallört har både hon och jag o överflöd, vi har det för att behandla skador på häst och människa med fantastiskt resultat.

Har du möjlighet att få tag på hästdynga så kan du köpa en torvbal på Granngården tex och blanda ut med dyngan så kan du lägga på blandningen direkt på hösten, för när man blandar in torv så behöver det inte ligga och brinna i flera år. Men allt ogräs oavsett vad det är är rena pesten.

Sindri
0

Alltså vallörten tar inte kål på kirskålen, men den är starkväxande så jag hoppas att grannens kirs inte skall kunna ta sig in hos oss. Är trött på att gå och rensa på andra sidan staketet och riva sönder mig på alla buskar som också växer vilt där.
Tänkte försöka få till en "försvarsvägg" av vallört. Vintergröna har jag hört om, men är rädd att den i sin tur tar över och kväver smultron och annat. Jag har myskmadra på en del ställen och den vinner över kirskålen till en viss gräns. Man hinner i alla fall vara där och dra upp den innan den tagit över ett helt land.
Men vallörten skall givetvis också användas som gödning. Det här är vallörten Bocking 14 som inte sprider sig hejdlöst, man tar rotsticklingar och gräver ner.

Berätta gärna hur du tillreder vallörten till skador.

Tack för tips om gödsel och torv, det visste jag inte.

Åsa S
1

När man odlar potatis bearbetar man jorden under alla de gånger man kupar potatisen ifall man är noga med sånt och då stör man ju ogräsen men potatisen i sig tar inte död på något ogräs det finns nog ingen växt som tar död på annat växtslag mer än om de blir jättestora och ger stor skugga typ jättestora rabarberblad som lägger sig på marken så får annat svårt växa där. Och täckodling funkar utmärkt men man måste lägga på 1-2dm eller så annars tränger ljuset ner genom täckodlingen och frön triggas att gro av ljus

Sindri
0

Ja, jag har förstått att jag använt alldeles för lite halm. Det är bara att kämpa på……

helisa
0

Jag kupar aldrig mina potatisrader. Jag bara lägger ut potatisen i rader och täcker allt med hö. Allteftersom under sommaren fyller jag på med mera hö eller gräsklipp, behöver nästan aldrig gräva eftr potatisen utan bara dra upp blasten och lyfta lite på täckningen

Sindri
0

Ja, jag har sett massor med videor om hur enkelt det är. Potatisen är liksom makens område, äter knappt någon, så det gäller att få med honom på båten. Jag är absolut för.

helisa
1

#Sindri

Här kommer ett recept på vallörts tinktur som vi använder till djur och människor. Jag använder det till smärtlindring på mina hälsporrar, eller när jag vrickat foten eller slagit i armen/benet ordentligt  mm. Lägger på blad och sen täcka med gladpack som tätas med bandage eller kirurgtape, får sitta över natten

Häll 100ml alkohol (40%) över 20 gram torkad eller 30 gram färsk finriven rot (använd med fördel färsk rot, roten blir hård som sten när den torkat). Låt blandningen dra minst 10 dagar. Filtrera och fyll på med alkohol så volymen blir 100 ml. (mamma brukar använda 120 gram (2dl) färsk rot och 4 dl sprit). Använd den outspädd för ingnidning vid reumatisk värk. Späd tinkturen med vatten i förhållandet 1:10 om den ska användas till sårbehandling. (

När jag får min flaska med tinktur brukar jag lägga i blad från vallörten och fylla på med mer sprit så bladen täcks. När man använt bladen på en skada är det bara att lägga tillbaka dem i tinkturen igen.

Sindri
0

Tack snälla, så spännande! Det har bara kommit upp 6 plantor av 12 satta rotbitar, så rötter får jag kanske vänta med att använda.