Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketterohyraskadedjursjukdomar
Läst 954 ggr
Maria
0

Mördarsniglar

Hur har ni det med sniglar i år?

Vi har mängder och det hjälper nästan inte att plocka för det är lika många hela tiden😡

/Maria

Karmatarerskanise
0

Mängder här med. Lagom mysigt att halka på i mörkret när man går ut med hunden. Samtidigt ska man se till att han inte äter dom.

Sindri
0

Peppar, peppar, har tagit två hittills i år och då har vi ändå fått rätt bra med regn i början på veckan. Var ute första kvällen och letade, men hittade ingen. Det är rätt gott om andra sniglar dock, det går inte att odla någonting oskyddat. Ett experimentland blev helt kalätet, men där hittade jag vanliga trädgårdssniglar..

JMW
0

Jag har aldrig sett en mördarsnigel mer än på bild. Finns inga här hos mig. De enda sniglar jag har det är de svarta.

Maria
0

#3 Jag minns de svarta från när jag var barn men numera är det mördarna som tagit befälet tyvärr.

/Maria

Sindri
1

Och dessutom har vår svenska skogssnigel (som också finns i en brun variant) parat sig med de spanska och fått fram en glupsk art som dessutom tål vinterkylan. (I den mån det blir några vintrar i fortsättningen)

Maria
0

Hur gör ni för att skydda era odlingar från sniglar?

/Maria

Sindri
1

Underlagspapp ca 25 cm bred, riktigt grov, som jag ställer på högkant runt det som måste skyddas. Det är rätt dyrt, men håller ju många år.

Skall också testa att spruta kanterna med en mix av vatten, vitlök och chili. Gjorde att bladlössen försvann på sekunden. Djur brukar ju inte gilla starka lukter.

Maria
0

#7 Men klättrar de inte bara över pappen?

/Maria

Karmatarerskanise
0

#7 En kant hindrar ju inte sniglar. Maria vi har inte hittat något som fungerar dessvärre

Caeli
0

#6 Plockar de sniglar som kryper fram och strör ibland ut snigel-pellets runt känsliga växter.

JMW
0

Jag har inte provat men läst om att gräva ner en burk och att ha lite öl i. De dras till ölen och drunknar.

Sindri
2

Det är en väldigt skrovlig papp, jag tror inte de gillar att krypa på den. Det har fungerat här i alla fall. I år har jag den runt fyra olika land.

ler
2

#11 det hade jag flera år i växthuset och det funkar mycket bra.

S.L
1

Ingen som testat koppartejp ? Vet inte om man kan lägga ut som planka och på med koppar men kanske funkar :-) När jag hade odling i stugan körde jag med metallkant runt odlingskragar nu fanns det inte jätte många sniglar.

Sindri
0

I och med torkan kanske det inte blir ett så stort problem i sommar. Jag har som sagt fått lite uppätet, men av vanliga Vinbergs- och trädgårdssniglar.

Tant Grön
0

Om man odlar i pallkrage så kan man pensla vattenglas på utsidan, det är mycket effektivt. Går ju också såklart att pensla det på en kant som man har runt odlingen.

Karmatarerskanise
1

#16 pensla med vad? Menar du att man ska ställa glas runt hela odlingen?

Tant Grön
0

Det räcker har jag märkt att måla ca 20 cm runt om ganska långt ner. Man behöver inte måla hela.

Sindri
0

#16 av: Tant Grön
Problemet är att myrorna inte klättrar på utsidan in i pallkragen. De har flyttat in underifrån. Man ser spåren vid pallkragens kant, det ligger små högar med sand där. Sedan verkar de leva hela sina liv där. De har ju mat inom bekvämt räckhåll. 👿
Däremot kan det vara en idé mot sniglar om inte de heller gillar vattenglas. När jag plockade jordgubbar nu så hittade jag en massa trädgårdssnäckor i jordgubbslanden. Efter allt regnande kommer nog sniglarna på bred front nu. Vi var på promenad tidigare idag och man fick verkligen kryssa fram mellan mördarsniglarna. 😣

Tant Grön
0

#20 Men tråden handlar ju om mördarsniglar, inte myror. 🤔

Maria
0

Ja myrorna skiter jag i😉 Det är sniglarna som förstör.

/Maria

Sindri
0

#20 av: Sindri

Pfffft!!🤪 Blandade ihop två trådar……..
Fast här förstör myrorna minst lika mycket som sniglarna. De bor i mina jordgubbsland……

OK - om man penslar på vattenglas, hur länge håller det? Med tanke på allt regnande som börjat nu. Jag har ju min underlagspapp runt en del land, men har också satt  saker lite "här-och-där" som kanske behöver lite mer skydd. En märklig sak är att jag har satt mangold på ett helt oskyddat ställe, och den har fått vara nästan helt ifred för sniglar. Gillar de inte mangold?

Tant Grön
0

#20 Penslade på förra våren och det höll hela säsongen. Skulle tro att man får göra om det varje vår. Mot myror har jag hört att majsmjöl skall vara bra, fast har inte provat det själv. Men ett paket majsmjöl kostar ju inte så mycket. Bara att strö ut där myrorna finns.

Karmatarerskanise
0

#18 Tack :)

Caeli
0

Här håller mina dahlior på att bli uppätna trots att jag först krukodlade dem och inte planterade ut i rabatten förrän de var ca halvmetern höga. Däremot låter sniglarna bli sockerärtorna som är sådda på plats…

Tant Grön
1

#26 Är det sådant som inte skall ätas, som dahlior, kan du prova att spraya på hårspray. Se till att det kommer även på undersidan av bladen.

Sindri
0

Är det träramar du penslade på? Ser att Bauhaus har literflaskor för 99:-, det border räcka till en del, kan vara värt att prova.

Har varit ute och letat sniglar nu efter allt regn, mest vinbergssnäckor och överrraskande många leopardsniglar. De får vara, hittade bara en mördarsnigel.

ler
1

Ja leopardsniglar är visst bra att ha, dom äter visst mördarsniglar har jag hört.

Sindri
0

Har också hört det, så jag är rädd om dem. Önskar jag visste hur jag får dem att trivas riktigt bra så de håller rent hus här……🙂

Surpan
0

Vi har fått nu, inte haft några tidigare. Men vi har låtit en kant vid tomtgränsen växa fritt, tyckte det var fint och ville väl vara snälla mot bin och insekter. Men nu har grannarna börjat pika lite om att de aldrig haft mördarsniglar förut så nu tror jag vi ska jämna ängen med marken för att se om det hjälper.

Någon som planterat in leopardsniglar på tomten för att bekämpa mördarsniglar förresten?

/Surpan

Karmatarerskanise
0

#31 Har inte planterat men här finns många leopardsniglar och många mördarsniglar.

Tant Grön
0

#28 Ja det är träramar.

Sindri
0

#16 av: Tant Grön
Har fått tag på vattenglas  nu. På flaskan står om olika utspädningar med vatten, när jag försökte googla om det så läste jag om att blanda med gjutlera. Måste jag ut och jaga det också? Hur gör du?

Tant Grön
2

#34 Jag blandade inte ut det utan penslade på som det var. Det blir nog mindre effektivt om du späder. Blanda inte med gjutlera. 🙂

Tänk på att akta ögonen, har för mig att det är lite frätande, och ha handskar.

Sindri
0

Bra, tack!

Magi-cat
1

Själv har jag inga sådana i trädgården, men hittade detta, om det kan vara till hjälp för någon. Använd INTE salt!

"Det finns många sätt att ha ihjäl mördarsniglar på. Sveriges ledande forskare rekommenderar att man avlivar dem med hjälp av en sax eller en vass spade genom halshuggning ca 5 mm från huvudändan.Det innebär en snabb död utan onödigt lidande.
Om de är väldigt många kan det vara effektivt att samla in dem i ett kärl och hälla kokande vatten över. Det är också en omedelbar död.
Därutöver finns preparat och fällor som funkar, men som drabbar alla sniglar, även de inhemska. Om du har jättemycke mördarsniglar kanske det ändå kan vara ett alternativ.
☝️Viktigast av allt - använd INTE salt som avlivningsmetod. Det innebär en långsam plågsam död för snigeln och är dåligt för naturen.
Vilken metod föredrar du?
Källa: Snigelakuten på Göteborgs naturhistoriska museum där Sveriges ledande snigelforskare verkar."

Är glad att slippa alla de där metoderna. 😲🥴

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Sindri
0

Jag kör bara "hands on" mor mördarsniglarna. Snäckor bär jag i bästa fall iväg till skogen - blir de för många blir det snabb död för dem också.
Förra sommaren började jag göra fermenterat nässelvatten - det sägs avskräcka sniglar. Hann aldrig ta reda på det ordentligt förra året, men nu är snart den första satsen klar.

Magi-cat
0

#38 Det där med att bära iväg med dem skulle nog jag också göra om det var aktuellt.

Hoppas det går bra med nässelvattnet! Du får berätta sedan.

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

MonicaLagerquist
0

#38 Har du något recept?

Stolt ägare till tre La permer

MonicaLagerquist
0

#41 Tack

Stolt ägare till tre La permer