Larvigt!
Undrar hur många sorters växter i min trädgård som ska drabbas av lsrver. Vet inte vilken sort larver det är. Först på mina klematis. Har tre stycken som växer i varsin rejält stor kruka. Men hela lövmassan och alla slingor har blandat ihop sig o blivit en enda stor grön massa. Tidigt kommer den blå, ser ut ungefär som Alpklematis men blommade rätt sparsamt i år. Sedan kommer en vit med riktigt stora blommor, vet inte sort. Nu är lövmassan full av knopp av en rosa Klematis, ett fåtal har spruckit t ut. Har plockat massor av gröna larver fast det går ju inte att komma åt så bra inuti bland alla löven. Men det verkar faktiskt som det bara är en av arterna som dessa larver gillar. Där har det nu i alla fall börjat ta slut, skönt - hoppas nu få njuta av blomningen som kommer. Men efter den lättnaden hittar jag idag gröna larver på en stor planta Kärleksört. Klippte av några stjälkar som var angripna och tror inte det blir så mycket mer larver. Slogs dock av att de avklippta stjälkarna var väldigt långa, mätte och de var 70 cm! Ståndet jag tog dem från är väldigt stor o brett. Har i år "drabbats" av att allting blir jättestort! Min Stormhatt som nu börjat blomma är en bra bit över två meter! Har problem med att vissa andra växter får svårt att hävda sig i trängseln! Får nog i höst vara grym o gräva upp en del. Ja så kan man fundera över larver.
"Jag är inte tillräckligt ung för att veta allting".
Oscar Wilde.
Klematisbladstekel går enbart på småblommig klematis importerad till Sverige med plantor under 80-talet. Klipp bort alla knottriga skott under våren, de lilla flugan lägger sina ägg inne i de nya unga skotten annars är det skaka och plocka som gäller. Och jag gör tvärtom än dig hos mig gäller det survival of the fittest de som växer bäst och blir störst får vara kvar ofta är det de som är tåligast för läget och klarar det mesta torka etc.
#2. !Aha. Då förstår jag varför bladen på den tidiga Alpklematisen är de som äts upp. Jag blomningen är över ska jag ge mig på att försöka dela isär slingorna och kassera den. Värdefull upplysning - Tack!
Oscar Wilde.
Fjärilspojken: Ska vi gå hem till mig? Fjärilsflickan: Äsch! Då blir det bara larv.
😁😆😂
Oscar Wilde.