Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketterfruktträdbärbuskarbärväxter
Läst 388 ggr
helisa
0

Vindruve skott

Hej!

Jag har fått massor av skott från min vinranka, det är druvor från förra året eller tidigare som legat kvar i jorden och grott. Har c:a 20 sådana plantor. Är det något att ta reda på och försöka driva upp till nya vinrankor, eller är det något som man ska slänga bara.

Sindri
0

Om det har kommit rötter på så är det en egen planta. Bara att knipsa av "navelsträngen"  från moderplantan. Det är ett sätt att föröka bla bärbuskar med som kallas avläggare.
De kan du absolut ta vara på och plantera. Om du har så många kan det kanske bli fina presenter till vänner som har trädgård.

Pyttelite
0

Är det från kärnor så är det inte säkert att de blir lika goda som hos moderplantan är det från avläggare/skott som Sindri pratar om så blir de en kopia av moderplantan. Du får testa och se hur de blir helt enkelt.

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

Sindri
0

#2 av: Pyttelite
Vad jag läste slarvigt (skyller på värmen). Det står ju från druvor, men kan druvkärnor verkligen gro i svensk jord? Då borde jag ha massor med skott för det trillar månag druvor varje år.  Men ett 20-tal avläggare låter lite väl mycket det också.

Pyttelite
0

#3 Jag vet faktiskt inte men inte omöjligt eftersom det finns sorter man kan odla på friland. Vid närmare eftertanke är nog samtliga ”köksdruvor” ympade så frågan är hur bra kvalitet det kommer att bli. Ympningen är gjord för att inte få vinlusangrepp. Har ingen aning om vinlusen kan överleva i vårt klimat men säkert inte helt omöjligt. Nu skriver heller inte TS om det är på friland eller i växthus druvorna finns men det skulle vara spännande att få veta mer.

Sindri
0

Jag har en frilandsdruva, så kallad staketdruva och de kom österifrån efter glasnost. De är inte ympade och drabbades aldrig av vinlusen. Det är många ursprungliga stockar i "gamla" vinvärlden som är ympade. Och vad jag förstår gäller det endast vindruvor och inte bordsdruvor som de man äter egentligen skall kallas.
Vår är blå och heter Zilga, vi hade också en grön Sukribe, men den fick ohyra och dog. Det ramlar ner massor med druvor varje höst, men aldrig har det grott ur någon av dem.

Maria
0

Jag funderar lite som #3 Jag har aldrig hittat några druvor som tagit sig här hemma. Jag har knappt några sidoskott heller.

/Maria

helisa
0

#1, #2, #6

Min planta är en Zilga tror jag (tappat lappen), jag har har den i växthuset och har haft den i minst 12 år. Växer bra och lämnar bra med frukt, har haft ett skott för två år sedan, det överlevde dock inte vintern. Förra året gav det så ofantligt med druvklasar så vi orkade inte ta reda på allt. I år har jag återigen massor av "skott" i två av mina odlingsbäddar där det rasat ner massor av druvor. Jag är lite sugen på att ta reda några plantor iaf, men är det då säkrast att ta in dom över vintern så de inte fryser ihjäl i växthuset. Jag bor i zon 4 och täcker alltid stocken med flera lager fiberduk på vintern.

Pyttelite
0

Det låter maffigt - hur stor är den eller snarare tjock?  Det är något magiskt med att odla vindruvor i Sverige.

Tror att du ska ta in skotten och förvara svalt men frostfritt. De vissnar ju ner under vintern och faller till sömn under den perioden. 

Kanske hittar du några tips i länken nedan:

https://www.alltomtradgard.se/tradgard/beskarning/beskara-vinranka/

helisa
0

Den är inte särskilt stor för att var 12 år, men den växer varje år som en galning i hela taket på växthuset, jag beskär den inte förrän på våren när den börjar får "musöron" då klipper jag allt som är dött, i år fick jag klippa jätte mycket så i år får jag inte så mycket druvor. Tack för länken, ska kolla in den  :)

Sindri
0

Jag har lärt att man skall beskära i september.  Hur funkar det?
Vår Zilga är säkert kring 20 år, det blir massor med druvor, men små och fulla med kärnor, så barnen vill inte ha. Maken gjorde vin för 10 år sedan, jag tycker fortfarande inte att det är riktigt gott.
På senaste åren har druvorna börjat explodera. Har klurat ut att det är något fel med vattningen, för mycket för fort, men det kommer ju skyfall ibland. (Som inatt.)

ler
2

Ja det sägs ju att man beskär från september till nyår. Men det är olika på nya och gamla plantor. Det fungerar också bra att gallra om sommaren så att man får en luftig vinstock och så att det inte är mera druvor än vad som är lämpligt för att få en högre sockerhalt på dom druvor man sparar. Bättre med få goda än många tråkiga. Och så kan man också vinter beskära äldre vinstockar. Jag gör det både sommar och vinter.

Sindri
0

Bra att veta. Skulle vilja gallra lite rankor nu faktiskt. Tack för tips!

Åsa S
0

Om man ska klippa i äldre ved är det sept-nyår som funkar bra men man sommarbeskär ofta vinrankor med och då klipper man i det nya gröna, man klipper ofta in rankorna så det återstår ca 2blad efter den sista druvklasen och vill man ha större druvor är det bra minska ner mängden klasar ifall den har många så inte varje ranka har massor av klasar