Skadad aloe vera
Köpte idag en Aloe vera planta, den gick sönder lite på färden hem (se bild) Behöver jag ta bort den skadade delen eller klarar plantan sig?
Sent svar nu men det kanske kan vara bra för framtiden också. Aloe klarar utmärkt att man tar bort blad. När jag var liten klippte vi av blad och kletade saven på myggbett. Mina senare plantor har fått utstå många kattattacker men klarat sig fint ändå. Det kommer nya blad hela tiden och även nya små plantor som man kan dela.
SE*Simbelmynes
Aloen har en fantastisk förmåga att läka, inte bara oss utan även sig själv.
Sårytan på bladet växer ihop efter ett tag. Det halva bladet kan du spara och använda vid behov. Det kommer att torka ihop, men om du lägger det i vatten så sväller det upp igen.
I Afrika (som aloen kommer ifrån) tar man med sig blad på färden. De går att använda till skador, brännsår mm, bara att lägga dem i vatten.
Vi hittade en gång uttorkade aloeplantor på en sophög i Spanien. Vi tog hem och satte dem och hade kvar dem många, många år tills de blev för stora. Aloen lider oftare av för mycket än för lite vatten. När bladen på plantan är svällda som på bilden så vet du att du har vattnat lagom.
Har läst att alovera växt är giftiga för katter. Jag kasta därför det skottet jag fick katterna är på allt nytt "grönt" som tas in.
De blir dåliga i magen, men inte så farligt om de inte äter riktigt mycket. Vilket jag skulle bli förvånad om någon gör då det är väldigt bittert. Jag känner kattägare som har aloe.
Det är bra om man har något grönt inne som katter gillar, de har tydligen behov av att tugga grönt. T ex ampellilja.
OT ☺ 5 Ampellilja är det bra fibrer i det som i gräs? Kör med gräs till katterna inte kattgräs då dom inte äter sånt.
Vet inte om fibrer, men vet att en del katter är galna i det och det är ok för katter att äta.