Trädgård iFokus

Trädgård

Etikettrosor
Läst 932 ggr
Sindri
1

Rossticklingar

Har efter ett par misslyckade försök lyckats rota en rosstickling. Den har två bladskott nu, varav det längsta är 5-6 cm. Hur vet jag när jag kan plantera ut den?

Nu när jag vet hur jag skall göra skall det bli många fler. Så himla roligt!

Sjuttan
0

Jag skulle nog vänta till hösten. Lite beroende på hur mycket rötter den bildat i krukan. Själv har jag rotat en rosstickling men det gjorde jag direkt i trädgårdsland.

"Jag är inte tillräckligt ung för att veta allting".
Oscar Wilde.

Sindri
0

Å, fungerade det? Du bara stack ner den i jorden alltså? Ingen plast över? Vilken årstid var det? Skulle jag kunna göra det i sommar, kanske? Har en del Rosor jag tänkte ta sticklingar av i sommar och kan jag sätta dem direkt i landet vore det enkelt.

Tant Grön
0

Satte en stickling i slutet av juli förra året. Tog bort alla blad utom ett par längst upp och  satte den i en pallkrage vid den skuggiga sidan och hade en plastpåse över. Den rotade sig och började växa, tyvärr frös den bort i vinter. Borde ha täckt den men glömde.

Sindri
0

Jag upptäckte just att de andra två sticklingarna som jag dömt ut har börjat få små, små antydningar till utväxter. Jag satte tillbaka dem i pil-vattnet för några dagar sedan. Jag väntar att par dar och sätter sedan ut dem i landet. Blir så glad om det funkar, det är en härlig aprikosrosa ros.

Sjuttan
0

#2 Det måste varit någon gång under sommarhalvåret för den stod över vintern. Ingen plast men den stod skuggigt. Tror det är viktigt att man har en lång stickling så man kan sticka ner en bra bit i jorden.. Jag tänker två tredjedelar minst. Det här var ngt år sedan. Var själv förvånad att det lyckades. Nu växer den över alla bräddar. Det är en Raubritter, som har mkt taggar. Men när den blommar förlåter man den gärna.

Oscar Wilde.

Sindri
0

Nu hände något konstigt. Jag satte ner sticklingen i jorden för 4 dagar sedan. När jag tog upp den ut krukan  såg jag inte minsta lilla rottråd!
Satte ner den i jorden i alla fall, det får bära eller….. Till min förvåning har bladskotten fortsatt växa! Vet inte om jag skall var glad eller om den lever på näring i stjälken och kommer att tvärdö en vacker dag. 
De två stjälkbitarna som jag hade räknat ut fortsätter också växa, de står i kruka nu. Man uppör aldrig att förvånas……

Sjuttan
0

Sååå roligt! Lycka till!

Oscar Wilde.

Zarie
0

Hej Alla! 

Jag är novis här, och väldigt glad över att ha hittat hit😂

Jag skulle behöva höra om jag vågar klippa ner en av mina rosenbuskar jag har på balkongen nu?  Nån som vet? Mycket tacksam för tips isf. 

Den mår inte så bra, men har blommat sååå fint tidigare. Bor i Sthlm, o gassande sol hela dagarna. 

Hälsar Zarie

Sindri
1

Hur mycket vill du klippa ner den? Man kan alltid klippa av vissna blommor och lite till, men om du menar beskärning så brukar man göra det på våren.
Man brukar säga att när björklöven är som musöron är det dags att klippa rosorna, och då gäller det Rosor på stam som man skall klippa rätt mycket. Är det en buskros så klipper man bort det som är för yvigt. Men inga växter gillar att stå "nakna" när vinterkylan kommer.

Du kan skydda rosen från den värsta solen med ett halvt genomsläppligt tyg. Tänk på att det kan vara bra att göra det på våren också. När vårsolen gassar kan många växter luras att skjuta skott för tidigt som sedan nattfrosten tar.

Pyttelite
0

Hur går det med sticklingarna?

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

Sindri
0

Tack bra, alla som överlevde förra sommaren lever. En del väldigt små, men de kommer. De kanske inte blommar i år, men bara de överlever till nästa år så….
Jag gjorde ett försök med sticklingar på försommaren, men det gick inte så bra. Det är nog för varmt och jag hade inte hämtat några pilkvistar.

Pyttelite
0

#11: Spännande att de överlevt en säsong - då finns det gott hopp.

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.